@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040185, author = {岡田, 典秋 and 水藤, 貴靖 and Okada, Noriaki and Suito, Takanobu}, month = {Dec}, note = {小型自動着陸実験機(ALFLEX: Automatic Landing Flight Experiment)は現在計画されている無人有翼宇宙往還機HOPE(H-2ロケット打上げ型有翼回収機)の縮尺37%の実験機であり、自動着陸技術の実証を目的として開発された。飛行実験は1996年にオーストラリア連邦南オーストラリア州のウーメラ飛行場で実施された。ALFLEXの自動着陸飛行実験はヘリコプタに吊り下げられた実験機を分離投下することによって行われた。分離後、実験機は自動的に経路角-30度の平衡滑空飛行状態で飛行した後、滑走路に進入し接地する。実験機の開発時に、地面効果は着陸性能に重大な影響を及ぼすため、地面効果を調べるための風洞試験が実施された。本報告書は、無人無推力の機体の飛行実験データに基づいた地面効果解析方法および得られた地面効果特性について述べ、風洞試験結果との比較を行う。, The ALFLEX (Automatic Landing Flight Experiment) vehicle is a 37 percent scale model of a future reentry vehicle, HOPE (H-2 Orbiting Plane), and was developed for investigating the horizontal landing capability of the HOPE. The flight experiment was carried out at the Woomera Airfield in South Australia in 1996. Landing trials of the ALFLEX were realized by releasing the vehicle hung by a cable from a helicopter. After the release, the vehicle autonomously made path capture, equilibrium gliding on a -30 deg flight path, flare and touch-down on a runway. During the development phase, ground effects had been considered as key issues that affect the landing performance, and wind tunnel tests for predicting the ground effects had been carried out. For the purpose of validating the potential of the wind tunnel data for future designs, ground effect characteristics derived from the flight data and comparison with the wind tunnel data are given in this paper., 資料番号: AA0001442000, レポート番号: NAL TR-1344}, title = {ALFLEXの飛行実験より得られた地面効果}, year = {1997} }