@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040247, author = {櫻中, 登 and 志村, 隆 and 三谷, 徹 and 泉川, 宗男 and 富岡, 定毅 and 平岩, 徹夫 and Sakuranaka, Noboru and Simura, Takashi and Mitani, Toru and Izumikawa, Muneo and Tomioka, Sadatake and Hiraiwa, Tetsuo}, month = {Oct}, note = {燃焼を模擬するために風洞圧力を高くする必要があることから、超音速エンジン風洞において特に問題となる、供試体や推力測定装置(FMS)に加わる風洞始動荷重について調べた。模型周りの圧力と模型に加わる荷重を測定し、始動に至るまでの流れをシャドーグラフで観察した結果と総合することにより過大荷重の発生原因を明らかにした。多機能の高速フーリエ解析装置(FFT)を用いて圧力と荷重データを解析し、変動成分のスペクトルや振幅確率および最大ピーク荷重の期待値を求めた。FMSのスケール効果を評価して小型風洞試験結果から大型風洞の始動荷重を予測する方法、およびFMSロック試験時の荷重とロック機構の力伝達率からアンロック試験時の荷重を予測する方法により大型風洞であるラムジェットエンジン試験設備(RJTF)の風洞始動荷重を予測した。予測結果からFMSアンロック状態での始動安全性を確認し、RJTFの始動荷重測定試験を実行した。, Starting loads, which are especially severe in free jet type engine wind tunnels, were investigated in order to carry out accurate and safe force measurement. Unsteady pressures and forces were measured and analyzed by Fast Fourier Transform (FFT). Expected maximum peak load of the Ramjet engine Test Facility (RJTF) was predicted from power spectral density and probability distribution using the results of a pilot wind tunnel test. Visual observation was also conducted and combined with the results of unsteady pressure measurement to clarify the cause of the large starting loads. The cause was considered to be the flow structure in which nozzle flow is recompressed by a separation oblique shock wave and impinges on the model installed on a Force Measuring System (FMS)., 資料番号: AA0001577000, レポート番号: NAL TR-1360}, title = {超音速エンジン風洞における風洞始動荷重}, year = {1998} }