@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040312, author = {原, 裕二 and 伊藤, 婦美子 and 末松, 俊二 and Hara, Yasuji and Ito, Fumiko and Suematsu, Shunji}, month = {Oct}, note = {宇宙往還機の再突入以降の帰還経路は、帰還飛行経路を再突入・エネルギー調整・進入着陸の3つのフェーズに分割し、各フェーズ間のインタフェース条件を仮定した上で、設計された誘導則をもとに各フェーズの飛行経路を個別に計算し、インタフェース点における各パラメータ値の差を最小とするよう繰り返し計算して求めるのが一般的である。本研究では、帰還飛行経路を飛行フェーズに分割し繰り返し計算により求めるのでなく、再突入から着陸点近傍までの飛行経路を機体の揚抗比で定まる帰還飛行時の滑空性能から、包括的に把握する手法を検討し、帰還飛行経路の存在域を回廊として求めるアルゴリズムの開発を行うものである。, The return flight path of the space shuttle used to be designed through parametric iteration to reduce the gaps at the interface points of the two adjacent flight paths, of different flight phases of reentry, TAEM (Terminal Area Energy Management) and AL (Approach Landing), which are maneuvered by the guidance program. This research shows that the return flight path can be deduced from the gliding performance, which is determined by the Lift/Drag ratio (L/D), where L/D is controlled by the angle of attack, the speed brake angle and the bank angle, and that an algorithm to determine the return flight path corridor depending on the gliding capability of the vehicle can be derived., 資料番号: AA0001672000, レポート番号: NAL TR-1365}, title = {宇宙往還機帰還経路設計開発の効率化概念検討}, year = {1998} }