@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040324, author = {神田, 淳 and 上田, 哲彦 and Kanda, Atsushi and Ueda, Tetsuhiko}, month = {Jan}, note = {有翼宇宙往還機HOPE-Xの計画が進んでいる。HOPE-Xの打上げ形態の一つにH-2ロケットの先端に搭載される方式が考えられている。このときHOPE-Xの動特性にロケットまたはロケット結合部によるロール弾性モードが含まれる。航技研遷音速風洞にて風洞実験を行った結果、ロール弾性を有する全機模型で翼の逆対称の曲げと捩りモードが連成する逆対称モードフラッタが発生し、ロールフリーの時よりも低い動圧で発生することがわかった。さらに非定常空気にDPM(Doublet-Point Method)を用いたフラッタ解析でもこのことが示された。, The experimental winged space vehicle 'HOPE-X' (H-2 Orbiting Plane-X) project is progressing. A elastic-rolling mode may be involved in the dynamic characteristics at the launching configuration of this vehicle which is attached to the H-2 rocket. Flutter experiments of a HOPE-like configuration model were made in a transonic wind tunnel. As a result, a wing bending-torsional mode flutter occurred in anti-symmetric mode. It was observed that the flutter occurred at lower dynamic pressure in the case of elastic support for roll than in the roll-free case. This type of flutter was confirmed by numerical analyzes with the unsteady aerodynamic forces by DPM (Doublet-Point Method)., 資料番号: AA0001684000, レポート番号: NAL TR-1380}, title = {有翼宇宙往還機打上げ形態におけるロール弾性のフラッタ特性への影響}, year = {1999} }