@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040325, author = {田中, 敬司 and 舩引, 浩平 and 村岡, 浩治 and Tanaka, Keiji and Funabiki, Kohei and Muraoka, Koji}, month = {Jan}, note = {本研究では、着陸時の脚警報のようなスリップやミステイクといったコックピットにおけるエラーの影響を防止する1手段として、推定された飛行フェーズを用いて操作の逸脱を知らせるアドバイザリ・システムを提案した。提案するシステムは、飛行フェーズに依存して適正値の変動する操作装置やスイッチについてアドバイスを行うものである。これを実現するため、ある飛行フェーズから次の飛行フェーズへの移行に関する制約を利用してそれぞれの時点での飛行フェーズを推定した。自動化コックピット環境を模擬した飛行シミュレータに同システムを組み込み、統合警報ディスプレイとして表示した。そして、コックピット準備からエンジン停止までを模擬する運航シミュレーションによって評価した。シミュレーション評価の結果、本アドバイザリ・システムが操作逸脱に対し適切でかつタイミングよく注意喚起のメッセージを発生したことを確認した。一方、ゴーアラウンド時の飛行フェーズの遷移条件を改良すべきこと、および表示情報を既存警報と統合すべきであることが明らかになった。また、将来の警報システムあるいは飛行管理システムへの適用の可能性について示唆を得た。, This study deals with a proposed advisory display against cockpit procedural deviations by using autonomously estimated flight phases. Advisory systems such as a landing gear horn are of interest in this study as reactive means to protect from the consequences of slips or mistakes. The proposed system provided advisory information regarding control devices and switches critical in each flight phase. To this end, the flight phase at each instant was estimated by using the limitations of transitions from one flight phase to another. The system was implemented in a flight simulator of a glass cockpit environment, where advisory information was presented to flight crew members in an integrated alerting display. An operational simulation beginning from cockpit preparations to engine shutdown was conducted, and showed that the advisory system functioned against procedural deviations appropriately and timely. However, it is found that the flight phase transition needs to be improved after a missed approach, and that the display information needs to be integrated with the existing warning system. Potential implementation of a proposed system in a future warning system or a future flight management system was suggested., 資料番号: AA0001685000, レポート番号: NAL TR-1381}, title = {飛行フェーズ推定を用いたコックピット手順アドバイザリ表示}, year = {1999} }