@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040601, author = {鈴木, 広一 and Suzuki, Hirokazu}, month = {Jun}, note = {ロケット打ち上げによる小型超音速実験機(ロケット実験機)の飛行データ解析手法について検討すると共に、飛行シミュレーションデータを用いて実験機空力特性推定精度について検討した。計測データとしてはIMU(慣性計測装置)により得られる飛行データの使用を前提とした。この結果、現状では推定精度が要求精度を満足していないことが明らかとなった。推定精度を悪化させている主たる誤差源は、動圧推定誤差、機体/IMU 間ミスアライメント、飛行中に生じるIMUのズレであることを明らかにした。, This paper describes a pre-flight estimation method for aerodynamic characteristics and investigates the accuracy of the estimated aerodynamic characteristics of the scaled supersonic experimental airplane, using IMU (Inertial Measurement Unit) data obtained in a flight simulation. The results demonstrate that the required accuracy is not achieved and that the main sources of error are in the estimation of dynamic pressure, misalignment between the body axis and IMU chassis axis, and IMU discrepancies during flight., 資料番号: AA0001965000, レポート番号: NAL TM-740}, title = {IMUを用いた小型超音速実験機の空力特性推定精度に関する検討}, year = {1999} }