@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040612, author = {石田, 洋治 and 野口, 正芳 and 鈴木, 浩一 and Ishida, Yoji and Noguchi, Masayoshi and Suzuki, Koichi}, month = {May}, note = {自然層流翼型に組み込んだ前縁吸い込みシステムを持つハイブリッド(HLFC)層流制御翼模型の、主に遷音速マッハ数における抵抗低減効果を確認するために、風洞試験を行った。その結果、本システムは設計、非設計条件の如何にかかわらず、きわめてわずかな吸い込みにより、大きなウエーク抵抗の減少を与えることが確認された。この抵抗低減効果のほかに本試験では、かなり広いマッハ数領域において、ある範囲の吸い込み量に対して揚力が吸い込み無しの時より増加することが見いだされた。この揚力の増加は、抵抗の低減だけから期待されるよりはるかに大きな揚抗比の増加をもたらす。, A transonic wind tunnel test of an HLFC (Hybrid Laminar Flow Control) wing model with a new leading edge suction system incorporated with a natural laminar flow airfoil was conducted to check mainly the drag reducing effect of the suction system in the transonic Mach number range. The test confirmed that the system works well in both design and off-design conditions, resulting in significant drag reduction in a wake drag with even a small amount of suction. Besides the drag reducing effect, it was found that the system produces considerable lift increase for some suction quantity ranges in a wide range of test Mach number. The lift increment generates a higher L/D (overall wing Lift/overall wing Drag) value than that which may be expected from the drag reduction alone., 資料番号: AA0001976000, レポート番号: NAL TR-1385T}, title = {Aerodynamic characteristics of a three-dimensional HLFC wing in transonic flow}, year = {1999} }