@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00040618, author = {Brown, Mark A. and Brown, Mark A.}, month = {Nov}, note = {本報告は主に、パイロットの地形に関する状況認識の向上、および対地衝突警報のための3次元地形表示の試験的研究について報告するものである。最新式の対地衝突警報システムで採用されている、地形の2次元平面表示について見直しを行い、その特性について述べる。次にこれまでの2次元および3次元地形表示について、それぞれの表示形式の持つ利点や欠点を明らかにするため検討を行う。パイロットの状況認識能力を向上させるために計算機合成された3次元地形を用いることの技術的および操作上の有用性を評価するために、3次元地形表示をPrimary Flight Display (PFD)と統合したPrimary Flight Display and Terrain Display (PFTD)と呼ばれるシステムを試作した。実装上の各種技術的側面、特に十分な奥行き感をもって地表の形状が認識されるための視覚上の手がかりの選択とそのための計算機負荷とのトレードオフについて記述した。テストパイロットによる予備的定性的評価結果についても述べる。最後に、航法やデータベースの誤りの問題、ヒューマンファクタの問題も含めて、航空宇宙分野への応用のための計算機合成3次元地形表示の潜在的な技術的及び操作上の問題について簡単に述べる。, This report describes preliminary research into three-Dimensional (3D) terrain displays for enhancing pilot terrain situational awareness and warning of potential ground collision. Two-Dimensional (2D) plan-view terrain displays, as employed by current advanced terrain avoidance warning systems, are reviewed and their characteristics discussed. Previous research into 2D and 3D terrain displays is then examined to elucidate the relative merits and demerits of each format. A prototypical 3D terrain display integrated with a primary flight display, dubbed the Primary Flight and Terrain Display (PFTD), was developed to evaluate the technical and operational feasibility of using computer-generated 3D terrain images to enhance pilot terrain situational awareness. Various technical aspects of the implementation are discussed, in particular the selection of visual cues to enable the form of the terrain to be perceived with sufficient depth and trade-offs with computational load. The results of preliminary qualitative evaluation by a test pilot are also presented. Finally, this report briefly examines potential technical and operational problems of 3D computer-generated terrain renderings for aerospace applications, including the problems of navigation and database error and human factor problems., 資料番号: AA0001982000, レポート番号: NAL TR-1391T}, title = {An integrated three-dimensional terrain and primary flight display for terrain awareness and alerting}, year = {1999} }