@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041112, author = {青木, 宏 and 高野, 裕 and 和田, 盛哲 and 岩永, 則城 and 宜野座, 朗 and Aoki, Hiroshi and Takano, Yutaka and Wada, Shigeaki and Iwanaga, Noriki and Ginoza, Akira}, month = {Aug}, note = {現在「再使用型のロケット」の帰還形態として有翼型と垂直軟着陸型の2つが考えられている。前者の有翼型はH-2ロケット打上げ型有翼回収機(HOPE)実験による検討が進んでいる。後者の「垂直軟着陸技術」は大量貨物輸送において有利で、月面着陸探査において常用されている降着手段である。米国では「デルタクリッパ」の飛行試験が進んでいる。本研究ではロケット・エンジンによる垂直着陸技術を確立する第1歩として地上における離着陸飛行実験を計画したものである。本報告書は離着陸飛行実験について、(1)ミッションの検討、(2)システムの検討(エンジン、全体配置、システム構成、制御など)、(3)サブシステムの検討(推進系、構造系および熱制御系、航法誘導制御系、電気系、全機組立、飛行試験構想など)、(4)地上設備の検討、(5)運用計画、(6)開発スケジュールなどを検討しその結果をまとめたものである。, Presently winged rocket technology and vertical landing technology are considered as two return forms of reusable rocket. As for winged rocket technology, development work is in progress with H-2 Orbiting Plane (HOPE) project. Vertical landing technology is advantageous for large quantity transportation and is in common use for lunar landing exploration. Flight experiment of Delta Clipper is in progress in U.S.A. In this research work, vertical landing experiments on the ground are planned as the initial step to establish vertical landing technology using rocket engines. On vertical landing technology, this report contains following items: (1) study of the mission; (2) study of the system (engine, overall configuration, system construction, control, etc.); (3) study of the subsystem (propulsion system, construction system, heat control system, navigation, guidance, and control system, electrical system, total construction, and general plan for flight tests); (4) study on the ground facilities; (5) service plan; and (6) development schedule., 資料番号: AA0004131000, レポート番号: NASDA-TMR-950012}, title = {再使用型輸送系の研究:離着陸実験構想の検討}, year = {1995} }