@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041126, author = {佐藤, 和雄 and 毛呂, 明夫 and 八柳, 信之 and 坂本, 博 and Sato, Kazuo and Moro, Akio and Yatsuyanagi, Nobuyuki and Sakamoto, Hiroshi}, month = {Aug}, note = {液体酸素・炭化水素燃料に金属を添加したロケット推進薬の理論性能計算を1次元化学平衡流の手法を用いて行った。炭化水素には密度ρ=851kg/立方メートルの石油系炭化水素燃料RJ-1Jを用いた。ここでは添加する金属の選択を比推力の向上ならびに推進薬の高密度化という観点から検討し、Be、B、AlおよびMgを添加金属として選んだ。計算結果から、4種類の添加金属の内で比推力が向上するのはBe添加のみであった。密度効果を考慮して性能を評価するρ・Isp(推進薬平均密度×比推力)では、総燃料中の金属添加量50wt%においてAlもBeと同等の性能を示し、無添加の場合に比べ約14%性能が向上することが分かった。, The theoretical performance of a rocket engine using liquid oxygen (LO2) and hydrocarbon (HC) and metal propellant was calculated by the one-dimensional chemical equilibrium flow method. The hydrocarbon fuel used was the petroleum derived RJ-1J (RamJet 1J) with a density of 851 kg/m3 at 25 C. Beryllium, boron, aluminum and magnesium were selected as the additive metals to the LO2/HC propellant to improve the specific impulse and increase bulk density of the propellant. The results indicate that only beryllium, among the four metals, could improve the specific impulse. The effect of the propellant density was evaluated in rho X I(sub sp) (bulk density X specific impulse). Enhancement of performance with aluminum was equal to beryllium at a metal weight fraction of 50 percent. At 50 percent metal addition, the performance was improved about 14 percent compared with no metal addition., 資料番号: AA0004147000, レポート番号: NAL TM-659}, title = {液体酸素/高密度炭化水素/金属系ロケットエンジンの理論性能}, year = {1993} }