@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041150, author = {柳原, 正明 and 永安, 正彦 and 佐々, 修一 and 下村, 卓 and Yanagihara, Masaaki and Nagayasu, Masahiko and Sasa, Syuichi and Shimomura, Takashi}, month = {Jun}, note = {現在航技研(NAL)において行われているケーブル支持方式動的風洞試験による航空機空力特性同定の試験援助のための模型制御系設計を行った。設計手法は代表的な釣合点近傍における線形数学モデルに基づく根軌跡法とした。設計した制御系は非線形シミュレーションにより機能確認を行った後、実試験に適用された。その結果、数学モデルのモデル化誤差のために若干のゲイン調整が必要となったが最終的には良好な制御性能を示し、この制御系を用いて空力特性同定試験が実施された。, The control system of a cable-mounted aircraft model used for dynamic wind tunnel testing was designed using the root locus method. Computer simulations were initially performed to evaluate the designed control system, which was then applied to actual wind tunnel tests. Results confirmed the system's suitability, although the control gains required slight tuning. In addition, wind tunnel tests were conducted using the control system to identify the aerodynamic model of the cable-mounted model., 資料番号: AA0004180000, レポート番号: NAL TR-1161}, title = {ケーブル支持動的風洞試験のための模型制御系設計}, year = {1992} }