@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041157, author = {生沼, 秀司 and 小林, 紘 and Oinuma, Hideshi and Kobayashi, Hiroshi}, month = {Jul}, note = {ジェットエンジンを構成するターボ機械の曲げモード翼列フラッターの研究のために、実機相当の振動数まで曲げ振動が可能な、高速機械式翼列曲げ振動加振装置を開発した。本装置は、翼列翼を構成する全翼(16枚)の振幅、翼間振動位相差を一様に制御して、滑らかに200Hzまで曲げ振動させることが出来る。一連の実験によって、本加振装置は加振する翼列翼が超音速流れの中で作動している時も、空力的に不安定な状態で作動している時も、本装置の開発目標を満たしていることを明らかにし、その性能を確認した。本報告では、この翼列曲げ加振装置の機構とその特性について述べる。, A novel high-speed mechanical drive system was developed which enables controlled-oscillations to be produced in an annular blade row in the bending mode; thus allowing solutions to be obtained for cascade flutter in turbomachinery. This system makes possible to take unsteady aerodynamic force measurements in the National Aerospace Laboratory (NAL) Annular Cascade Test Facility at the realistic, reduced frequency level of supersonic flutter in turbomachinery. Blade row oscillation tests demonstrated that the presented system can controllably-oscillate at up to 200 Hz all 16 blades composing the annular blade row at a constant amplitude and interblade phase angles. Both aerodynamically unstable and stable condition of the annular blade row can be controllably-oscillated while operating in a supersonic flow field., 資料番号: AA0004187000, レポート番号: NAL TR-1170}, title = {高速機械式翼列曲げ振動加振装置とその特性}, year = {1992} }