@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041195, author = {辻井, 利昭 and 村田, 正秋 and 小野, 孝次 and 石川, 和敏 and Tsujii, Toshiaki and Murata, Masaaki and Ono, Takatsugu and Ishikawa, Kazutoshi}, month = {Aug}, note = {航空機のターミナルエリアオペレーションに対するディファレンシャルGPS(全世界測位衛星システム)(DGPS)航法の性能を評価する目的で、仙台空港において飛行実験を実施した。本実験は、日本では最初に行われた航空機のDGPS航法の性能評価試験である。航空機は航技研(NAL)所有のDornier-228-200(Do-228)を使用した。Do-228にはRock well International社製のC/Aコード、1チャンネル受信機Navcore-1が装備されている。また、空港内の位置(座標)が既知の地点に同種の受信機を設置した。航法解の推定は、NALが開発したDGPS航法フィルタを用い、飛行後解析によって行った。DGPS航法フィルタはディファレンシャル・コレクション・フィルタ(DCF)と、機上航法フィルタ(ANF)で構成される。まず、地上GPS受信機の観測データからDCFによって擬似距離、デルタレンジに対する補正量を推定し、次に機上でのGPS観測データを補正した後、ADFによって航空機の位置、速度を推定する。航法精度評価の際には、航空機をレーザートラッカ追尾して得られた飛行経路を基準とした。本論文では、DGPSの原理、航法計算のアルゴリズム、航法精度評価の結果について述べる。GPS航法では約95mであった位置誤差が、DGPS航法では約25mに改善された。実験期間中はSA(選択の有用性)環境下にあり、SA下でのDGPS航法の有効性が明らかになった。, Flight experiments of the differential GPS (DGPS) (Global Positioning System) navigation system were conducted by the NAL (National Aerospace Laboratory) at the Sendai airport. The system was used to evaluate the performance of the DGPS for airplane terminal area operations. The Dornier-228-200 (Do-228), an experimental research airplane, was used for the experiments. A C/A-code, 1 channel GPS receiver (Rockwell and Collins Navcore-1) was equipped in the Do-228. The identical receiver was placed at a known (surveyed) location in the airport as a ground reference. In a post flight analysis, navigation solutions were estimated by a DGPS navigation filter which had been developed by NAL. The filter consists of a ground reference Differential Correction Filter (DCF) and an airborne navigation filter (ANF). Differential corrections to pseudorange and deltarange were computed and filtered by the DCF. Measurement data obtained by the airborne receiver were first differentially corrected, and then airplane position and velocity were estimated by the ANF. The airplane was tracked by a laser tracker, and the data was used to provide a reference profile of the airplane. This paper describes the DGPS navigation system, the algorithm of the DGPS navigation filter, and the results of the post-flight analysis. Although GPS positioning error was previously about 95 m, it was reduced to about 25 m using the DGPS system. As GPS was under SA (Selective Availability) during flight experiments, the effectiveness of DGPS was demonstrated., 資料番号: AA0004225000, レポート番号: NAL TR-1210}, title = {ターミナルエリアオペレーションに対するディファレンシャルGPS飛行実験の評価解析}, year = {1993} }