@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041197, author = {吉田, 誠 and 上條, 謙二郎 and 長尾, 隆治 and Yoshida, Makoto and Kamijo, Kenjiro and Nagao, Takaharu}, month = {Sep}, note = {LE-7の推進薬供給用液体酸素および液体水素ポンプは、大流量・高吐出圧である。これらのポンプの流体力学的な性能は熱力学的な評価がなされた。液体酸素ポンプの性能は、液体酸素があまり大きな圧縮性を示さないため、断熱揚程および断熱効率に基ずいて評価した。しかしながら、スプリットポンプから主ポンプ側への内部漏れがあるため、計測された温度、圧力より直接計算した効率にたいして、補正を施して真の効率を求めた。液体水素ポンプの性能評価にかんしては、液体水素が液体酸素よりもかなり大きな圧縮性を示すため、ポリトロープ効率ならびに揚程を採用した。計算結果と試験結果との比較により、断熱効率および揚程よりもポリトロープ効率および揚程の方がより真の価に近い事が確認された。両ポンプは、今日までに開発された他のロケット用大型ポンプと比較して、かなり高い効率を示した。, The LOX (Liquid OXygen) and LH2 (Liquid Hydrogen) pumps of the LE-7 rocket engine are characterized by high delivery pressure and a large flow rate. The hydrodynamic performance of these pumps was thermodynamically evaluated. The performance of the LOX pump was expressed by the adiabatic head and efficiency, because LOX is not particularly compressible. However, the efficiency directly determined using the measured pressures and temperatures was corrected to approximate the true efficiency because there was internal leakage from the split pump to the main pump. For evaluation of the LH2 pump performance, the polytropic head and efficiency were used, because LH2 shows much greater compressibility than LOX. Comparison of the calculalions and test results confirmed that they better approximated the true head and efficiency than the adiabatic head and efficiency. The efficiency of both pumps was fairly high compared with that of large rocket pumps which have been developed to date., 資料番号: AA0004227000, レポート番号: NAL TR-1212T}, title = {Performance evaluation of LE-7 high pressure pumps}, year = {1993} }