@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041227, author = {田中, 敬司 and 舩引, 浩平 and 中村, 勝 and 照井, 祐之 and 稲垣, 敏治 and 川原, 弘靖 and 塚野, 雄吉 and 小野, 孝次 and Tanaka, Keiji and Funabiki, Kohei and Nakamura, Masaru and Terui, Yushi and Inagaki, Toshiharu and Kawahara, Hiroyasu and Tsukano, Yukichi and Ono, Takatsugu}, month = {Oct}, note = {パワード・リフトSTOL機の特長は低速、高パワ着陸進入飛行にある。この場合の飛行安全を確保するための1手段として、フライト・リファレンス計器が考えられている。本研究では、迎角、ピッチ姿勢角、対気速度を活用したフライト・リファレンスに関する検討を行った。「飛鳥」の飛行実験成果を用いて設計した同フライト・リファレンス表示の妥当性を飛行シミュレータによって確認し、またその表示方程式の係数を決定した。本結果に基づき、新たに開発したフライト・リファレンス計器をインフライト・シミュレータであるVSRA(可変安定応答実験機)に搭載し、飛行実験によって総合評価を行った。「飛鳥」を模擬したVSRAにより空中模擬進入飛行および実着陸進入飛行を行い、その中で同計器が安全予裕監視とその操縦性に関して十分なパフォーマンスを有することを確認でき、また将来に向けた改良点の抽出を行うことができた。, This study deals with a proposed flight reference display for powered-lift STOL (Short Take Off and Landing) aircraft. The display design aims at providing pilots with new control cues for maintaining flight safety during low-speed high-power approach. The display utilizes angle of attack, pitch angle and airspeed to indicate the flight reference for maintaining the flight safety margins. Piloted simulation using a moving-base flight simulator was conducted to verify the display scheme. The parameters of the display equations were designed on the basis of the flight test achievements of 'ASKA', the experimental STOL aircraft of the National Aerospace Laboratory. This preliminary evaluation demonstrated that the display can be used for both flight reference tracking and safety margin monitoring, and provided appropriate values of coefficients of the display equations. The succeeding flight evaluation of the proposed flight reference display was conducted after installing the display upon an in-flight simulator, which motion cues yield ultimate fidelity of flight simulation environment for the display evaluation. As the in-flight simulator, the Variable Stability and Response Airplane (VSRA) of the National Aerospace Laboratory was utilized for this experiment. The flight reference display for this flight evaluation was developed by using a color liquid crystal display. The results of the approach flight experiments provided proof of satisfactory performance of the display for pilots to monitor and regulate the safety margins, as well as suggestions for future improvement., 資料番号: AA0004258000, レポート番号: NAL TR-1251}, title = {パワード・リフトSTOL機用フライト・リファレンス表示の研究}, year = {1994} }