WEKO3
アイテム
大型極超音速風洞の計画と構造:極超音速風洞システムの概要
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/41237
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/412372ee893ee-60bb-4b76-ae00-311bcb565166
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 大型極超音速風洞の計画と構造:極超音速風洞システムの概要 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 航空宇宙技術研究所 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 超音速風洞 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | マッハ数 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | レイノルズ数 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 粘性係数 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 有翼宇宙飛行体 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | スペースシャトル | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | HOPE | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | H-2ロケット打上げ型有翼回収機 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | National Aerospace Laboratory | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | hypersonic wind tunnel | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Mach number | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Reynolds number | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | coefficient of viscosity | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | winged space vehicle | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | space shuttle | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | HOPE | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | H 2 orbiting plane | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
その他のタイトル(英) | ||||||||||
その他のタイトル | Planning and structure of new hypersonic wind tunnel: Outline of hypersonic wind tunnel system | |||||||||
著者 |
航空宇宙技術研究所
× 航空宇宙技術研究所
× National Aerospace Laboratory
|
|||||||||
著者所属 | ||||||||||
航空宇宙技術研究所 空気力学部 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
National Aerospace Laboratory Aerodynamics Division | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory (NAL) | |||||||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所報告 en : Technical Report of National Aerospace Laboratory 巻 1261, p. 1-153, 発行日 1995-02 |
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 1991年度から4年計画で建設が進められている当研究所の極超音速風洞システムについて、その基本計画、基本設計および基本特性に関する概要ならびに風洞の本体、諸設備、制御・計測装置、建屋・電源およびシステム運用に関する詳細について述べる。極超音速風洞の大型化整備としては、既設極超音速風洞に平行にマッハ数10,ノズル出口直径1.27mの大型極超音速風洞を併設し、マッハ数範囲の広い(5-11)既設風洞を極超音速空力研究目的に、大型風洞を開発用詳細データ取得目的に使い分けるものとする。また近年の極超音速風洞利用の需要増大に鑑み、風洞データ生産性向上のため、通風能力を既設風洞の2.5倍を目途とした諸設備の増強を行った。これら両風洞と容量・機能増強を図った諸設備の全体を、極超音速風洞システムとする。これにより当研究所は、米国空軍所属の世界最大の空気作動型極超音速風洞と同等のスケールの極超音速風洞を保持することとなる。本報告は、極超音速風洞大型化構想とそれに基づいた基本設計、基本特性ならびにそれを具体化した風洞システム・運用について述べることにより、諸制約の下での極超音速風洞の設計の手順と、風洞各部の詳細構造を明らかにするものである。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Main characteristics, outlines of facilities, design methodologies and details of the equipments used are described for the NAL (National Aerospace Laboratory)'s new hypersonic wind tunnel system which is now under construction. This system, which is scheduled to be completed around the end of FY 1994, consists of the existing phi 50 cm tunnel and the new phi 1.27 m leg with a nozzle of a Mach number of 10. The new leg is being constructed parallel to the existing tunnel which has nozzles of Mach numbers of 5, 7, 9 and 11; not only the tunnel scale, but also daily operational cycles become approximately 2.5 times those of the existing tunnel. The operational conditions of the new leg are as follows: stagnation conditions of To = 600-1,200 K and Po = 1-10 MPa, Mach number = 10, Re = 3 x 10(exp 5)-4.5 x 10(exp 6)/m and a viscous parameter of bar V = M/square root of Re = 0.005-0.014. The operational conditions of the NAL's hypersonic wind tunnel system could cover the flight conditions of a winged space vehicle such as the Space Shuttle and the Japanese future unmanned winged reentry vehicle HOPE in M-Re and M-M/square root of Re maps in its Mach number range of M = 5-11. | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0389-4010 | |||||||||
資料番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 資料番号: AA0004268000 | |||||||||
レポート番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | レポート番号: NAL TR-1261 |