@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041238, author = {新宮, 博公 and 村田, 正秋 and 張替, 正敏 and 辻井, 敏秋 and 小野, 孝次 and 石川, 和敏 and 宮沢, 与和 and Shingu, Hirokimi and Murata, Masaaki and Harigae, Masatoshi and Tsujii, Toshiaki and Ono, Takatsugu and Ishikawa, Kazutoshi and Miyazawa, Yoshikazu}, month = {Mar}, note = {本論文は、次世代航法システム構築のために進められているGPS差分航法(DGPS)慣性航法(INS)複合航法システムの飛行評価の概要を記している。地上設備、計測システムを含む飛行実験の構成を述べるとともに、カルマンフィルタを用いた航法誤差評価方法の設計概念を明らかにし、また、実験に用いる飛行プロファイルを定義し、GPS,DGPS,INSの各航法システムの単独あるいは複合モードにおける飛行実験の結果を各プロファイルに即して評価し、DGPS-INS複合航法システムの導入によって航法性能が向上することを実験的に立証している。最後に、将来の航空宇宙機に適用可能なDGPS-INS複合航法システムの設計概念が確立できたと結論している。, This paper summarizes the flight evaluation of the DGPS (Differential Global Positioning System) -INS (Inertial Navigation System) hybrid navigation system conducted as a preliminary study for constructing a next-generation navigation system at the National Aerospace Laboratory (NAL). First, the configuration used in the flight experiments, including ground facilities and the measurement systems, is described. Secondly, the design concept for a method of estimating navigation errors using a Kalmann filter is presented. Thirdly, flight profiles employed in the experiments are defined, and the experimental results of GPS, DGPS, INS in both stand-alone and hybrid modes which correspond to each profile are shown. Also, improvement in navigation performance by introducing the DGPS-INS hybrid navigation system was experimentally verified. In conclusion, the design concept of the DGPS-INS hybrid navigation system available for future space vehicles has been successfully completed., 資料番号: AA0004269000, レポート番号: NAL TR-1262T}, title = {A preliminary flight evaluation of DGPS-INS hybrid navigation system}, year = {1995} }