@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041319, author = {沖, 良篤 and 酒田, 威志 and Oki, Yoshiatsu and Sakata, Takeshi}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 7-9 Jun. 2000 東京 日本, National Aerospace Laboratory 7-9 Jun. 2000 Tokyo Japan, 最近の高性能計算技術の急速な進展によって、計算流体力学(CFD)に大いに依存する空気力学設計方法論は風洞実験と共に不可欠な手段になってきている。1991年に防衛庁技術研究本部(TRDIJDA)はCASPER(航空機性能評価システム)計画を主要な国内航空機製造会社MHI(三菱重工)、KHI(川崎重工)、およびFHI(富士重工業)とともに立ち上げた。1998年にCASPERを設置した。このCASPERが21世紀初頭における高性能最新鋭の戦闘機の開発に大変有用であることを期待する。この論文ではCASPERのハードウェアとソフトウェアの開発経緯と主要事項を示した。CFDコードの有効性の確認として、種々の航空機の機体と翼の形状についての膨大な流れの計算をCASPERによって行い、風洞実験と良く一致しているかを比較した。空力弾性モジュールと飛行シミュレーションモジュールに関するCFDデータを用いると、CASPERは多分野総合シミュレーションに関する可能性も持っている。CASPERによって得られたいくつかの数値解析結果について紹介する。, According to the recent rapid progress of high performance computing, aerodynamic design methodology based largely on CFD (Computational Fluid Dynamics) is becoming an indispensable tool along with wind tunnel testing. In 1991, TRDIJDA (Technical Research and Development Institute, Japan Defense Agency) has started the 'CASPER (Computational Aerodynamics System for Performance Evaluation and Research)' project together with major domestic aircraft manufactures, MHI (Mitsubishi Heavy Industries), KHI (Kawasaki Heavy Industries) and FHI (Fuji Heavy Industries). The CASPER was installed in 1998. The CASPER is expected to be very useful to develop high performance advanced fighter at the beginning of the 21st century. In this paper, evolution and highlights of hardware and software of the CASPER are shown. For the CFD code validation, numerous flow computations of various aircraft and airfoil configurations are carried out on the CASPER and compared well to wind tunnel experiments. Providing CFD data for aeroelastic and flight simulation modules, the CASPER also has the potential for multidisciplinary simulation. Some of the numerical results on the CASPER are introduced., 資料番号: AA0028635018, レポート番号: NAL SP-46}, title = {航空機性能評価システムCASPERの開発と概要}, year = {2000} }