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CFDは翼型失速角を予測できるか?:乱流モデルの比較
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/41324
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/413247dae4480-6f56-4193-ad50-35cdd24fecd0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | CFDは翼型失速角を予測できるか?:乱流モデルの比較 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 計算流体力学 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | CFD | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 翼設計 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 失速型 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 代数型ボールドウィン-ロマックス法 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Chenのカッパ-イプシロンモデル | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 前縁失速型 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 後縁失速型 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 薄翼失速型 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 乱流モデル | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 航空機 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ナビエ-ストークス方程式 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | レイノルズ平均 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 風上スキーム | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | computational fluid dynamics | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | CFD | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | airfoil design | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | stall type | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Baldwin Lomax algebraic model | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Chen's kappa epsilon model | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | leading edge stall type | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | trailing edge stall type | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | thin airfoil stall | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | turbulence model | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | aircraft | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Navier Stokes equation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Reynolds average | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | upwind scheme | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
その他のタイトル(英) | ||||||||||
その他のタイトル | Can CFD predict airfoil stall angle?: A comparison of turbulence models | |||||||||
著者 |
松本, 崇
× 松本, 崇
× Matsumoto, Takashi
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著者所属 | ||||||||||
富士重工業 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Fuji Heavy Industries Ltd | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory (NAL) | |||||||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所特別資料 en : Special Publication of National Aerospace Laboratory 巻 46, p. 123-128, 発行日 2000-12 |
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会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 航空宇宙技術研究所 7-9 Jun. 2000 東京 日本 | |||||||||
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | National Aerospace Laboratory 7-9 Jun. 2000 Tokyo Japan | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 3種類の翼型について、失速特性の予測に関する数値計算を行った。レイノルズ平均したナビエ-ストークス方程式を解くため、Roeの風上差分法とローカルタイムステップ積分法を用いた。収束を早めるために、マルチグリッドアルゴリズムを用いた。代数型ボールドウィン-ロマックス法と2方程式低レイノルズ補正型Chenのκ-εモデルの2種類の乱流モデルについて、数値結果と実験結果を比較することで評価した。ボールドウィン-ロマックス・モデルは、前縁失速型と極めて良く合ったが、他の翼型を説明するためにはκ-εモデルが必要であった。この結果、それぞれの乱流モデルの失速予測は翼の失速型、即ち、前縁失速型と後縁失速型、あるいは薄翼失速型に依存していることを示した。航空機設計に際して失速特性を予測するためには、さらに改良した乱流モデルと完全な試験データが必要であった。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | A numerical study was carried out on stall characteristics prediction for three types of airfoil. Roe's flux difference splitting upwind scheme and LU-ADI (Lower Upper-Alternating Direction Implicit) factorized implicit time integration were used to solve Reynolds-averaged Navier-Stokes equation. A multigrid algorithm was used to accelerate the convergence. Two kinds of turbulence models, Baldwin-Lomax algebraic model and Chen's two equation kappa-epsilon models were assessed by comparing the numerical results with experimental. Baldwin-Lomax model shows fairly good agreement for leading-edge-stall type airfoil, but kappa-epsilon model is required for other type airfoils. The results show that stall prediction for each turbulence model depends on the airfoil stall type, that is leading-edge-stall type, trailing-edge stall type, or thin-airfoil-stall. Still further improvement of turbulence models are required to predict stall characteristics for aircraft design, and complete test data are also needed for this purpose. | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0289-260X | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN10097345 | |||||||||
資料番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 資料番号: AA0028635023 | |||||||||
レポート番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | レポート番号: NAL SP-46 |