@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041329, author = {竹中, 啓三 and 酒田, 威志 and 沖, 良篤 and 中尾, 雅弘 and 増永, 晶久 and Takenaka, Keizo and Sakata, Takeshi and Oki, Yoshiatsu and Nakao, Masahiro and Masunaga, Akihisa}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 7-9 Jun. 2000 東京 日本, National Aerospace Laboratory 7-9 Jun. 2000 Tokyo Japan, この論文では、CASPER(航空機性能評価システム)の2次元翼型失速予測への応用について示した。これは、国内航空機製造会社との共同で、TRDIJDA(防衛庁技術研究本部)が開発した。異なる失速特性を持った3種類の翼型周りの流れ場について、RANS(レイノルズ平均ナビエ-ストークス)計算を行った。ここで、非構造多重格子法とスパラート-アルマラス1方程式乱流モデルも用いた。計算結果は、実験の圧力分布と低仰角での揚力係数と良い一致を示し、Cl(sub max)(最大揚力係数)と仰角予測の可能性を示した。, This paper presents the applications of CASPER (Computational Aerodynamic System for Performance Evaluation and Research) to 2D (two dimensional) airfoil stall prediction, developed by TRDIJDA (Technical Research and Development Institute of Japan Defense Agency) in collaboration with domestic aircraft manufactures. The RANS (Reynolds-Averaged Navier-Stokes) computations for flows around three airfoils were carried out, which have different stall characteristics, using unstructured grid method together with Spalart-Allmaras one-equation turbulence model. The computational results show good agreement with the experimental pressure distribution and Lift coefficient for low angles of attack, and indicate the potential to predict Cl(sub max) and the angle of attack., 資料番号: AA0028635028, レポート番号: NAL SP-46}, title = {CASPERを用いた翼型失速特性シミュレーション}, year = {2000} }