@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041331, author = {高木, 亮治 and 山本, 一臣 and 榎本, 俊治 and 山崎, 裕之 and 山根, 敬 and 岩宮, 敏幸 and Takaki, Ryoji and Yamamoto, Kazuomi and Enomoto, Shunji and Yamazaki, Hiroyuki and Yamane, Takashi and Iwamiya, Toshiyuki}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 7-9 Jun. 2000 東京 日本, National Aerospace Laboratory 7-9 Jun. 2000 Tokyo Japan, 3種類の2次元翼の静的失速現象について数値的に調べた。UPACS(航空宇宙計算シミュレーション統一基準)とスパラート-アルマラス乱流モデルを用いた。これは、風洞実験とCFD(計算流体力学)の結果を比べると、NACA633-018、NACA631-012の翼型失速特性を性能良く予測できた。NACA64A-006については、CFDは完全乱流での層剥離と乱流の再付着をシミュレートできなかった。しかし、あらかじめ与えた人工的な遷移点を設けると、数値的手法は層剥離泡と乱流の再付着をとらえることができた。, Static stall phenomena of three kinds of 2D (two dimensional) airfoil, are numerically investigated. UPACS (Unified Platform for Aerospace Computational Simulation) is used with Spalart-Allmaras turbulence model showing good performance to predict airfoil stall characteristics for NACA633-018 and NACA631-012, comparing CFD (Computational Fluid Dynamics) results with wind tunnel testing data. As for NACA64A-006, CFD cannot simulate a laminar separation and turbulent reattachment assuming a fully turbulent flow. However, a numerical method with an artificial transition point which is apriori given, can capture laminar separation bubble and turbulent reattachment., 資料番号: AA0028635030, レポート番号: NAL SP-46}, title = {UPACSを用いた2次元翼型失速特性の数値シミュレーション:ワークショップCFDは翼型失速角を予測できるか?}, year = {2000} }