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  1. コンテンツタイプ
  2. テクニカルレポート (Technical Report)
  1. 機関資料(JAXA, former ISAS, NAL, NASDA)
  2. 旧機関資料 (JAXA, former-ISAS, NAL, NASDA)
  3. 航空宇宙技術研究所(National Aeronautical Laboratory: NAL)
  4. NAL-SP

Flap deflection optimization for transonic cruise performance improvement of supersonic transport wing

https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/41349
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/41349
8cb6bf48-d7d2-485d-b575-394107aba536
名前 / ファイル ライセンス アクション
nalsp0046048.pdf nalsp0046048.pdf (906.6 kB)
Item type テクニカルレポート / Technical Report(1)
公開日 2015-03-26
タイトル
タイトル Flap deflection optimization for transonic cruise performance improvement of supersonic transport wing
言語 en
言語
言語 eng
キーワード
主題Scheme Other
主題 フラップ角度
キーワード
主題Scheme Other
主題 超音速機
キーワード
主題Scheme Other
主題 遷音速巡航
キーワード
主題Scheme Other
主題 フラップ角度最適化
キーワード
主題Scheme Other
主題 数値解析
キーワード
主題Scheme Other
主題 オイラーコード
キーワード
主題Scheme Other
主題 随伴コード
キーワード
主題Scheme Other
主題 前縁フラップ
キーワード
主題Scheme Other
主題 後縁フラップ
キーワード
主題Scheme Other
主題 非構造格子
キーワード
主題Scheme Other
主題 近似傾斜評価法
キーワード
主題Scheme Other
主題 BFGS
キーワード
主題Scheme Other
主題 Broydon-Fletcher-Goldfarb-Shanno
キーワード
主題Scheme Other
主題 空力抵抗
キーワード
主題Scheme Other
主題 最適化問題
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 flap deflection
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 supersonic transport
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 transonic cruise
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 flap deflection optimization
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 numerical analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Euler code
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 adjoint code
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 leading edge flap
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 trailing edge flap
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 unstructured grid
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 approximate gradient evaluation method
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 BFGS
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Broydon Fletcher Goldfarb Shanno
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 aerodynamic drag
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 optimization problem
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh
資源タイプ technical report
その他のタイトル
その他のタイトル 超音速機翼の遷音速巡航性能改善のためのフラップ角度の最適化
著者 Kim, Hyoung-Jin

× Kim, Hyoung-Jin

Kim, Hyoung-Jin

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大林, 茂

× 大林, 茂

大林, 茂

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中橋, 和博

× 中橋, 和博

中橋, 和博

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Kim, Hyoung-Jin

× Kim, Hyoung-Jin

en Kim, Hyoung-Jin

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Obayashi, Shigeru

× Obayashi, Shigeru

en Obayashi, Shigeru

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Nakahashi, Kazuhiro

× Nakahashi, Kazuhiro

en Nakahashi, Kazuhiro

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著者所属
東北大学 工学部 機械航空工学科
著者所属
東北大学 工学部 機械航空工学科
著者所属
東北大学 工学部 機械航空工学科
著者所属(英)
en
Tohoku University Department of Aeronautics and Space Engineering, Faculty of Engineering
著者所属(英)
en
Tohoku University Department of Aeronautics and Space Engineering, Faculty of Engineering
著者所属(英)
en
Tohoku University Department of Aeronautics and Space Engineering, Faculty of Engineering
出版者
出版者 航空宇宙技術研究所
出版者(英)
出版者 National Aerospace Laboratory (NAL)
書誌情報 航空宇宙技術研究所特別資料
en : Special Publication of National Aerospace Laboratory

巻 46, p. 267-274, 発行日 2000-12
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)
内容記述タイプ Other
内容記述 航空宇宙技術研究所 7-9 Jun. 2000 東京 日本
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 National Aerospace Laboratory 7-9 Jun. 2000 Tokyo Japan
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 超音速機の遷音速巡航での性能改善をするために、主翼フラップ角度の最適化を検討した。検討は、数値計算で行い、計算コードは、3次元非構造オイラーコードおよび離散型随伴コードを使用した。フラップは、主翼前縁に5分割、後縁に5分割、合計10分割を対象とし、これらフラップの角度を設計変数として計算した。この設計過程において、楕円方程式法を内側計算格子の調整に適用した。内側格子の感度は計算効率には考慮していなかった。また、この設計問題に対して、近似傾斜評価法の妥当性も検証され、翼面に衝撃波が存在しない場合の前縁フラップ設計に適用可能であることが判明した。BFGS(Broydon-Fletcher-Goldfarb-Shanno)手法を揚力および主翼上面マッハ数を一定とした場合、空力抵抗を最小にするために使用した。ここでは、設計例として、前縁フラップ単独作動および前後縁フラップ同時作動の2例を検証した。結果として、後者の方が、約2カウント小さい空力抵抗値を示した。ここに、設計手法の妥当性と有効性を確認した。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Wing flap deflection angles of a supersonic transport are optimized to improve the transonic cruise performance. For this end, a numerical optimization method is adopted using a three-dimensional unstructured Euler code and a discrete adjoint code. Deflection angles of ten flaps, five for leading edges and five for trailing edges, are employed as design variables. The elliptic equation method is adopted for the interior grid modification during the design process. Interior grid sensitivities are neglected for efficiency. Also tested is the validity of the approximate gradient evaluation method for the present design problem and found that it is applicable for leading edge flap design in cases of no shock waves on the wing surface. The BFGS (Broydon-Fletcher-Goldfarb-Shanno) method is used to minimize the drag with constraints on the lift and upper surface Mach numbers. Two design examples are conducted, one is the leading edge flap design, and the other is the simultaneous design of leading edge and trailing edge flaps. The latter gave a smaller drag than the former by about two counts. Successful design results confirm the validity and efficiency of the present design method.
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0289-260X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10097345
資料番号
内容記述タイプ Other
内容記述 資料番号: AA0028635048
レポート番号
内容記述タイプ Other
内容記述 レポート番号: NAL SP-46
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Ver.1 2023-06-20 21:02:33.181131
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