@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041350, author = {内田, 則夫 and 渡辺, 力夫 and 冨田, 信之 and Uchida, Norio and Watanabe, Rikio and Tomita, Nobuyuki}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 7-9 Jun. 2000 東京 日本, National Aerospace Laboratory 7-9 Jun. 2000 Tokyo Japan, 昨今では、垂直打上げ型ロケットが望ましいと考えられているが、将来に亘って宇宙活動のためには完全再使用型低コスト宇宙輸送システムが必要である。しかしながら、ロケットエンジンを搭載した水平離陸水平着陸型宇宙機(HTHL)の形態についても、その特性や設計実現性が研究されている。これらのHTHL宇宙機は、従来の垂直離陸水平着陸シングルステージ型宇宙機(VTHL)とも比較され、適当な離陸補助手段により初速をM=0.5以上とする場合の優位性が検討されている。このような過去の研究では、エクラノプレーンと呼ばれる地面効果機がロケット宇宙機を背負って離陸し、ロケット宇宙機の水平加速を助ける方法が有効とされ、この場合、特別な離陸発射台設備も必要ではない。ここでは、このような形態が離陸する際に受ける地面効果の影響を離陸時の流れ場の解析を通して研究した。, There is a need of fully reusable and low cost space transportation systems for space activity in the future. Currently, vertical launch vehicles with rocket engines are considered to be preferable. However, specific features of Horizontal Take-off and Horizontal Landing (HTHL) aerospace planes with rocket propulsions have been investigated from a view point of performance and design feasibility. It has been concluded that HTHL aerospace planes become competitive with Vertical Take-off and Horizontal Landing (VTHL) single stage to orbit aerospace planes when they are launched with the initial velocity of more than 0.5 M, using an appropriate take-off assist. In the past study, Ekranoplane, a version of the ground effect machine, was employed as a take-off assist because it has a large load carrying capability and that there is no need for the huge launch complex on the ground. The study was performed to investigate the influence of the ground effect on the take-off characteristics of an aerospace plane by analyzing the flow field at the take-off., 資料番号: AA0028635049, レポート番号: NAL SP-46}, title = {地面効果を考慮した水平打ち上げ方式宇宙往還機の離陸時特性に関する研究}, year = {2000} }