@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041375, author = {児玉, 良明 and 高橋, 孝仁 and 角川, 明 and 牧野, 雅彦 and Kodama, Yoshiaki and Takahashi, Takahito and Kakugawa, Akira and Makino, Masahiko}, month = {Dec}, note = {27-28 Sept. 1999 (25th). 27-28 Mar. 2000 (26th), 27-28 Sept. 1999 (25th). 27-28 Mar. 2000 (26th), マイクロバブル実験の結果を報告した。初めに、小型高速循環水トンネル中においてマイクロバブルによる表面摩擦低減の測定を示した。次に、長さ400mの試験水槽における長さ12mの平板船を使用して行った実験の結果を示した。最後に、長さ50mの平板船による実験結果を示した。結果は、表面摩擦低減率が吹込み空気量の増加と共に増え、剛体壁近傍の局所ボイド率に依存すること、また、長さ50mの平板船を用いて得た最大表面摩擦低減率が20%であることを示した。, Results of microbubble experiments are shown. First, the measurement of skin friction reduction by microbubbles in a small high-speed circulating water tunnel is shown. Second, those carried out using a 12 m-long flat plate ship in a 400 m-long towing tank are shown. Lastly, those with a 50 m-long flat plate ship are shown. They indicate that the skin friction reduction increases with the increase of injected air volume and depend on the local void ratio near the solid wall, and that the maximum skin friction reduction obtained using a 50 m-long ship was 20 percent., 資料番号: AA0028636015, レポート番号: NAL SP-47}, title = {50m平板船を用いたマイクロバブル実験}, year = {2000} }