@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041438, author = {大林, 茂 and 佐々木, 大輔 and 竹口, 幸宏 and Obayashi, Shigeru and Sasaki, Daisuke and Takeguchi, Yukihiro}, month = {Dec}, note = {航空宇宙技術研究所 17-19 Jan. 2000 東京 日本, National Aerospace Laboratory 17-19 Jan. 2000 Tokyo Japan, 多目的遺伝的アルゴリズム(MOGA)を用いた超音速旅客機(SST)用の翼の設計最適化について考察した。超音速巡航の抗力、遷音速巡航の抗力および超音速巡航にたいする翼根部における曲げモーメントを最小化するため、3個の目的関数を用いた。翼形状は合計66個の設計変数によって定義した。超音速性能を評価するためにオイラー流れコードを用い、遷音速性能の評価にはポテンシャル流れコードを用いた。総計算時間を低減するため、32台の処理装置からなるNEC SX-4計算機上で流れ計算を並列化した。得られたパレート面の詳細な解析は、超音速翼にたいする矢羽根翼平面図への新たな興味を触発した。, This paper discusses design optimization of a wing for Supersonic Transport (SST) using Multiple Objective Genetic Algorithm (MOGA). Three objective functions are used to minimize the drag for supersonic cruise, the drag for transonic cruise and the bending moment at the wing root for supersonic cruise. The wing shape is defined by in total of 66 design variables. An Euler flow code is used to evaluate supersonic performance, and a potential flow code is used to evaluate transonic performance. To reduce the total computational time, flow calculations are parallelized on NEC SX 4 computer using 32 PE's. The detailed analysis of the resulting Pareto front suggests a renewed interest in the arrow wing planform for the supersonic wing., 資料番号: AA0028638022, レポート番号: NAL SP-49T}, title = {Evolutionary computation of supersonic wing shape optimization}, year = {2000} }