@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041467, author = {早川, 幸男 and 北村, 正治 and 宮崎, 勝弘 and Hayakawa, Yukio and Kitamura, Shoji and Miyazaki, Katsuhiro}, month = {Sep}, note = {カスプ磁場型イオンエンジンの設計論について述べる。目的は2つあり1つはイオンエンジンについてあまり詳しく無い人でも一通りの設計ができるだけの情報を提供すること、もう1つはイオンエンジンの各部の設計が全体の性能にどの程度影響を及ぼすのかを明らかにすることである。特に前者については独自の情報はもちろん、他者の文献を紹介することも重要と考え、なるべく主要なものを漏らさないように努力した。文献目録としても役立つと考えている。設計という問題の性質上、話が客観の範囲から逸脱することもある。客観性の追求には自ら限界があり、仮にそうしても結果は大して変わらないことを冒頭に述べる。次にイオンエンジンの作動原理と性能の定義に触れ、この後に全体設計と個別部品の設計の話が続く。個別部品の設計のところでは物によっては材質の選定や細かい寸法の決め方についても述べてある。確実に動作するイオンエンジン、あるいはより高性能なイオンエンジンを開発するためには、途中で何度も実験を行って決めなければならないところが多々あるが、本資料では試験法について記していない。これについては別の資料で述べるつもりである。, A theory for designing ion thrusters is described for the following two purposes. Firstly, to share the information required to design ion thrusters with people with minimal knowledge of ion thrusters. Secondary, to show how much influence the partial designing has on the overall performance of the ion thruster. The information provided is not limited to our original information and many references are included. As is generally the case in designing, the theory is not perfectly objective. The pursuit of objectivity is generally difficult and not always worth the labor. The principle of ion thruster operation and a definition of its performance are described here. This is followed by designing of basic parameters and individual parts. Selection of material and dimensions are described for some parts. Developing reliable ion thrusters or those with greater performance requires experiments at each phase of designing. Evaluation of ion thrusters, however is not described in this material. This will be described in another paper., 資料番号: AA0028643000, レポート番号: NAL TM-751}, title = {カスプ磁場型キセノンイオンエンジンの設計論}, year = {2000} }