@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041473, author = {菊池, 孝男 and 江尻, 宏 and 玉山, 雅人 and 森田, 甫之 and 中道, 二郎 and Kikuchi, Takao and Ejiri, Hiroshi and Tamayama, Masato and Morita, Toshiyuki and Nakamichi, Jiro}, month = {Jan}, note = {1993年度から1996年度にかけて行った航空宇宙技術研究所(以下「航技研」)の遷音速フラッタ試験設備の改修における風洞システム設備に関する報告である。第1部、第2部および第3部で構成され、合計7章からなる。第1部は第1〜4章から成り、改修前の旧施設の機能を概観し、新システムの機能設計について述べる。まず、第2章では、1959年に設計された同設備の旧システムの概要を記す。新システムの設計に際し、機能向上を考えるに当たり基本となる項目を考察する。第3章では、改修目的、計画と新システムに関する仕様を述べる。主たる目的は気流の低乱化対策と老朽化対策である。同システムの構造および形態を最大限に活かす方針で新システムに対する仕様を定めた。これらをまとめる。第4章では、第3章を受け新システム機能設計についてまとめる。主に、本設備のユーザの立場から見える機能および利便性に焦点をあてる。前章の概念設計に基づき新システムについての概要は本章に集約されている。第2部は第5章のみである。新システムの設計、および技術検討について述べる。第5章では、仕様に従い行った各部の基本設備および技術検討を記し、調圧弁の設計、高圧導管、集合胴、測定部、抽気室の流体力学および構造力学の立場からの技術検討および設計の概要を記す。第3部は、第6章、第7章および4つのAppendixから成る。本設備の計測システムについての概略を示した後にまとめを述べる。さらに新システム設計時の参考資料および本設備での圧力較正に関する資料を添付する。第6章では、計測システムについて記述する。今回の改修では、計測系は対象外であったが、本設備に関する報告としては欠かすことのできない項目である。第7章ではまとめとして将来のフラッタ試験計画について述べる。さらに、付録として、主に第5章の技術検討、設計に関わる事項の理解を助ける意味で「数値風洞モデル」、「高圧導管の圧力損失の推定」、本設備の制御系に採用した「フィードフォワード演算法」および「圧力自動較正要領」についての技術検討結果を添付する。本研究の結果、気流の低乱化および設備の老朽化対策を目的とした改修が実施され、機能面においても最新の風洞に匹敵する程の改善が加えられた。本研究の妥当性が実風洞試験においても証明される結果となった。本報告が、将来にわたり設備使用者にとって有益な資料になることを希望する。, This is a report on the renewal of the Transonic Flutter Testing Facility (Flutter Wind Tunnel) at NAL which was conducted between 1993FY - 1996FY. The report consists of three parts with a total of six chapters and four appendices. Part one consists of Chapters one to four, which provide an outline of the performance of the old as well as the new system. Chapter two provides an outline of the old system which was constructed in 1959. The concept design of the new system was produced by improving the basic design of the old system. Chapter three describes the purposes of the renewal, and the specifications and plans for the new system. The major aims were to reduce the turbulence the flow in the tunnel and to improve outdated hard ware. Specifications aimed to use the old wind tunnel structures and concept as much as possible. The proposed specifications are summarized. Chapter four describes the design of the new system performance. Performance and utility concerns are focus on the view point of clients. Part two corresponds to Chapter five, and describes the design concept and technical investigations concerning various issues in the renewal design, including the design of the pressure valve, high pressure tubes, chambers, test section and purge chamber. The design of these components takes into account not only aerodynamics but also structural dynamics factors. Part three consists of chapter six and four appendices and explains the measurement systems of the present facility. While the measurement system of the tunnel is beyond the scope of the renewal, it inevitably appears in this report. The four appendices are attached to aid understanding of the design routines of the present wind tunnel, and are entitled Appendix 1 'Numerical Wind Tunnel Model', Appendix two 'Pressure Losses in the High Pressure Tubes', Appendix three 'Method of Feedforward Control used in the new system', and Appendix four 'Calibration of Pressure'. As a result of the present studies, the renovation of the flutter testing facility was made possible by improvements in flow quality and renewal of hard ware bringing the new system up to a standard of performance as high as that of modern wind tunnels around the world. It is expected that this report will be of assistance to users and clients of the wind tunnel in the future., 資料番号: AA0028649000, レポート番号: NAL TR-1401}, title = {航技研遷音速フラッタ試験設備の新システム設計 第1部:機能編}, year = {2000} }