@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00041481, author = {飯島, 朋子 and 村岡, 浩治 and 舩引, 浩平 and 増位, 和也 and Iijima, Tomoko and Muraoka, Koji and Funabiki, Kohei and Masui, Kazuya}, month = {Aug}, note = {航空宇宙技術研究所では、実験用航空機ドルニエDo228-200型機に、FBW(Fly-By-Wire)システム、DLC(Direct Lift Control)フラップ、セカンド・コックピットなどを搭載したインフライト・シミュレータMuPAL-α(多目的実証実験機)の開発が進捗中である。本研究では、MuPAL-αのキャビン内に搭載されるセカンド・コックピット用のFBWシステム機能確認モード(228モード)の制御則を飛行シミュレーションによるパイロット評価実験によって決定した。228モードとは、FBWっ飛行制御則の1つであり、パイロットからの操縦入力に比例するよう操縦舵面を制御するダイレクト・リンク・モードである。本モードは、任意の飛行制御則によるインフライト・シミュレーションを行う前に、パイロットが3舵およびパワー操縦を行ってFBWシステムが正常に作動することを確認することを目的とする。本研究では、セカンド・コックピットに採用したサイドスティック固有の操舵反力特性や左右操舵入力時の不平衡の問題およびFBWシステムの機能確認のために充分な操作の質を持つことを考慮して、セカンド・コックピット用228モードの制御則を設計した。本制御則によってFBW操縦システムの機能確認が実施可能であること、およびサイドスティックがMuPAL-αのセカンド・コックピットの操作装置として有効であることが確認された。, The National Aerospace Laboratory (NAL) is developing a new in-flight simulator, named MuAPL (Multi-Purpose Aviation Laboratory)-alpha. This report deals with the method of designing a FBW (Fly-By-Wire) flight mode control law, named '228 mode' control law for the 'Second Cockpit' of the MuPAL-alpha. The 'Second Cockpit' is an experiental cockpit in the cabin designed to provide a flexible environment for research on pilot interfaces and effects of motion cues. The '228 mode' is a 'direct link mode' which deflects the control surfaces to be proportional to pilot commands. The '228 mode' is used to check the FBW system function before engagement of the experimental control laws. The '228 mode' control law for the 'Second Cockpit' has been designed to take into account feel (force versus displacement) characteristics, and the different force gradient for right and left roll commands for the sidestick, and to satisfy the handling qualities required to carry out mission tasks for the FBW system function check. A piloted flight simulation using a ground simulator was conducted to evaluate the handling qualities of this control law using the Cooper-Harper rating scale. The simulation results show that the '228 mode' control law designed for the 'Second Cockpit 'enables the pilot to carry out mission tasks for the FBW system function check and that the sidestick for the 'Second Cockpit' is a useful control system for the MuPAL-alpha., 資料番号: AA0028657000, レポート番号: NAL TR-1412}, title = {MuPAL-αセカンド・コックピット用制御則の開発}, year = {2000} }