@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00042856, author = {角田, 義秋 and 小松, 敬治 and 佐野, 政明 and Kakuta, Yoshiaki and Komatsu, Keiji and Sano, Masaaki}, month = {Mar}, note = {成層圏プラットホーム飛行船は、高度20kmの成層圏へ到達させるため、高・低温度環境、熱衝撃サイクルや直射日光による紫外線暴露などを受ける。飛行船の主構造材料には、軽量・高強度な膜材料が候補に挙げられ、これらの環境下における基礎的な強度特性データの取得が求められている。本報告においては、膜材料のひずみ計測を検討するため、ビデオ式非接触伸び計の導入と従来のひずみゲージ法の両者を比較した。次にこのビデオ式非接触伸び計を採用して、飛行船の膜材料について重要な高温(最高80度Cまで)における引張強度と接合強度の温度依存性、荷重・ひずみ線図、および膜材の破壊挙動などを調べた。, Materials ideal for use in pressurized non-rigid airship envelopes would have the following properties: 1) High strength to weight ratio, 2) Resistance to environmental degradation, 3) High tear resistance, 4) Low helium permeability, and 5) Strong, reliable joints not subject to creep. For the stratospheric airship platform, the temperature environment is estimated to be from - 80 deg to 80 deg (maximum under solar cell layer). There has been a need therefore for basic strength data recorded under these conditions. In this report, the validity of the video extensometer was evaluated by comparing it with the strain-gage method for the use of envelope material tests at high temperature. Tensile strength and overlap joint strength tests were then conducted at 20 (RT), 40, 50, 60, and 80 deg. The stress-strain relationship and fracture properties for envelope materials were investigated., 資料番号: AA0045944000, レポート番号: NAL TR-1457}, title = {飛行船用膜材料のひずみ計測と高温における接合部強度評価}, year = {2003} }