@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00042985, author = {又吉, 直樹 and 奥野, 善則 and 石井, 寛一 and 小瀬, 善則 and 前山, 徳久 and Zeng, Pingtong and Matayoshi, Naoki and Okuno, Yoshinori and Ishii, Hirokazu and Kose, Yoshinori and Maeyama, Norihisa and Zeng, Pingtong}, month = {Sep}, note = {東京都の青ヶ島では、ヘリコプタ・コミュータの就航率向上のため新しいヘリポートを設置することが検討されているが、その候補地の三方が断崖となっているため、強風時に生じる風の乱れがヘリコプタの離発着に影響を及ぼす可能性が懸念されている。東邦航空(株)がとりまとめとなって行った設置可否調査の一環として(財)日本気象協会が風況の数値シミュレーション解析を実施し、また独立行政法人航空宇宙技術研究所は実験用ヘリコプタMuPAL-ε(三菱式MH2000A型機)を用いた飛行実験によって候補地周辺の風の乱れを計測した。数値解析で全体の風況を把握して風の乱れが発生しやすい条件を特定し、その条件下における瞬間的な気象場を飛行実験によって計測するという手法により、航空機の飛行安全に対する風の影響を効率的かつより現実に即した形で評価することが可能となった。, To evaluate the flight safety of the planned Aogashima Island heliport located on a cliff top, local wind field around the planned heliport was investigated by the Toho Air Service Co. LTD. (Toho Air Service), the Japan Weather Association (JWA) and the National Aerospace Laboratory of Japan (NAL). This investigation was arranged by the Toho Air Service and included numerical simulation analysis of the local wind field, and a flight test. The numerical simulation analysis conducted by the JWA provided an accurate picture of the general characteristics of the local wind field, and was used to identify situations in which turbulence was likely to occur. In accordance with the results of the numerical simulation analysis, the flight test was conducted using the MuPAL-epsilon NAL research helicopter. This flight test enabled the successful measurement of atmospheric turbulence around the planned heliport. Thus the influence of the wind field on flight safety was effectively evaluated using both numerical simulation analysis and the flight test results., 資料番号: AA0047392000, レポート番号: NAL TR-1472}, title = {実験用ヘリコプタによる青ヶ島新ヘリポート候補地上空の気流の計測}, year = {2003} }