@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00043558, author = {山本, 昌孝 and 秋元, 敏男 and 山脇, 功次 and 稲葉, 基之 and 下田, 孝幸 and 井上, 安敏 and Yamamoto, Masataka and Akimoto, Toshio and Yamawaki, Koji and Inaba, Motoyuki and Shimoda, Takayuki and Inoue, Yasutoshi}, month = {Sep}, note = {軌道再突入実験(OREX)は、H-IIロケット打上げ型有翼回収機(HOPE)の研究開発の一環として実施する飛行実験の一つであり、軌道からの大気圏再突入に耐える飛行体の設計・製作技術を蓄積するとともに、地上での試験では取得が困難な再突入時の各種データを取得することにより、HOPEの開発に役立てることを目的としている。軌道再突入実験機は平成6年2月4日種子島宇宙センターからH-IIロケットにより打ち上げられ、地球を一周した後大気圏に再突入し、この間再突入に関する実験データを取得、送信した後、中部太平洋上に着水した。本実験の開発は、航空宇宙技術研究所(NAL)と宇宙開発事業団(NASDA)との共同研究として進められた。, The Orbital Re-entry Experiment (OREX) flight experiment is part of the research for the H-II Orbiting Plane (HOPE). Its purposes are to contribute to HOPE development by accumulating experience in designing and producing a re-entry vehicle and acquiring re-entry data which is difficult to acquire in ground experiments. The OREX vehicle had been launched february 4, 1994 at Tanegashima space center and inserted into orbit by H-II rocket. Vehicle came turn around over the Tanegashima island. It could get experimental data during re-entry, transmited to data the grand stations after re-entry successfully, and splashed down in the Central Pacific Ocean. The OREX project was conducted in cooperation with the National Aerospace Laboratory (NAL) and National Space Development Agency (NASDA)., 資料番号: NALSP0024006, レポート番号: NAL SP-24}, title = {軌道再突入実験(OREX)概要}, year = {1994} }