@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00043562, author = {松本, 秀一 and 鈴木, 秀人 and 泉, 達司 and 森, 健 and 菅野, 和男 and 若宮, 正男 and 三井, 重之 and Matsumoto, Shuichi and Suzuki, Hideto and Izumi, Tatsushi and Mori, Takeshi and Sugano, Kazuo and Wakamiya, Masao and Mitsui, Shigeyuki}, month = {Sep}, note = {軌道再突入実験機(OREX)は、H-IIロケットにより軌道上に投入された後、地球を周回後、大気圏に再突入して、各種の実験を行いデータを収集した。誘導制御系は、オンボードで位置,速度,姿勢を計算し、自律的に姿勢制御,軌道離脱等を行い、実験機を安全に再突入させ、計画通りの着水点分散内に着水させた。さらに、HOPEやカプセル回収体等の誘導制御系技術蓄積のために、IMU-ドラッグメジャメント複合航法や再突入フェーズの姿勢制御等のデータを取得した。本論文では、誘導制御系の評価結果について報告する。航法に関しては、IMU慣性航法とIMU-ドラッグメジャメント複合航法の評価結果について述べる。誘導に関しては、軌道離脱誘導の評価,着水点誤差要因の評価等について述べる。制御に関しては、軌道上フェーズの姿勢制御結果の評価と再突入フェーズのピッチ/ヨー軸まわりの姿勢振動の評価について述べる。, The Orbital Re-entry Experiment (OREX) vehicle was launched and inserted into orbit by H-II rocket. After one revolution, the OREX re-entered the atmosphere and collected experimental data. Guidance and Control System of the OREX performed attitude control and de-orbit maneuver automatically, made a safety flight during re-entry phase, and succeed in splashing down the OREX into the 3sigma error ellipse whose size is 140km by 30km. Besides, as to the mission for the HOPE or re-entry capsules, the data of IMU/drag-measurement integrated navigation and attitude control during re-entry flight were acquired. This paper present the status of the hardware of Guidance and Control System during the flight amd the evaluation result about navigation, guidance, and control., 資料番号: NALSP0024010, レポート番号: NAL SP-24}, title = {軌道再突入実験機 航法・誘導・制御システムの評価}, year = {1994} }