@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00043565, author = {下田, 孝幸 and 秋元, 敏男 and 松崎, 貴志 and 中川, 博高 and 大垣, 正信 and Shimoda, Takayuki and Akimoto, Toshio and Matsuzaki, Takashi and Nakagawa, Hirotaka and Oogaki, Masanobu}, month = {Sep}, note = {HOPE開発に先立って予定している3実験のうち、軌道再突入実験を、平成6年2月4日H-IIロケット試験機1号機の打上げ機会を利用して行った。本論文では、軌道再突入実験の目的の1つである再突入飛行環境下での空気力及び空力加熱基礎データの取得について、実験結果を報告する。空力加熱については、飛行実験前において風洞試験を行い、その風洞試験結果と、我々が採用した空力加熱推算法を用いて風洞試験データを推算し、その比較を行った。また、ここで検証された推算法を用いて、最良推定実飛行経路に対して空力加熱率の推算を行い、それを基に熱解析モデルを用いて温度計測点の温度を算出し、飛行実験における温度データと比較して推算法の評価を行った。また、空気力については圧力センサによるデータを用い、いろいろな計算方法によって圧力計測点の圧力を計算して比較を行った。, We are going to perform 3 experiments preceding to the development of HOPE. We performed OREX taking the opportunity of H-II TF#1 on Feb.4. 1994. We report a result of one of the main purpose of OREX, acquisition of fundamental data of aerothermal- and aerodynamics during reentry. As to aerothermaldynamics, we evaluated comparison between wind tunnel test data and values estimated from Fay&Riddell method before a flight experiment. After that we estimated heating rate induced from fight orbit using Fay&Riddell method validated before. And we calculated a temperature at the stagnation point using thermal-analysis model, then we compared the value with flight data. As to aerodynamics, we compared flight pressure data with estimated value., 資料番号: NALSP0024013, レポート番号: NAL SP-24}, title = {空力加熱および空力特性解析結果}, year = {1994} }