@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00043874, author = {山本, 孝正 and 高原, 北雄 and 臼井, 弘 and 井上, 重雄 and 三村, 富嗣雄 and YAMAMOTO, Atsumasa and TAKAHARA, Kitao and USUI, Hiroshi and INOUE, Shigeo and MIMURA, Fujio}, month = {Feb}, note = {通商産業省工業技術院の大型工業技術研究開発:航空機用ジェットエンジンの研究開発の一環として試作ファンエンジンFJR710/10の二段軸流高圧タービンの空力性能試験を行った。この試作ファンエンジンではタービン入口温度が1080℃であるので高圧タービンに空冷翼を採用している。本報は高圧タービンの設計方法と試験結果について述べる。この試験は非加熱の圧縮空気を用い冷却空気を流さない実験を行い,空気力学的性能を詳細に調べることに主眼を置いたものである。その結果,冷却タービンの設計法についての資料を得て初期の目的を果たすことができた。, A two-stage air-cooled axial-flow turbine for application to the FJR 710/10 turbo-fan jet engine was designed.To determine the aerodynamic performance of the turbine,a cold air test turbine was manufactured and a test was conducted without coolants in the range of total pressure ratio of 1.4~4.1 and equivalent speed of 70~110% of the equivalent design value.The design procedures of the turbine are described and the experimental results without coolants are presented.Overall stage performance inclt the design point,(i.e.equivalent design speed and equivalent design overall pressure ratio),was different from the estimated design value,which might be partly due to the test without coolants.In order to estimate the effects of cooling air on turbine inlet mass flow characteristics,a few considerations were given., 資料番号: NALTM0291000, レポート番号: NAL TM-291}, title = {二段空冷軸流タービン(HT-10C)の空力性能実験(設計および冷却空気を流さない場合の実験結果)}, year = {1976} }