@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00044234, author = {奥野, 善則 and 又吉, 直樹 and 照井, 祐之 and 若色, 薫 and 穂積, 弘毅 and 井之口, 浜木 and 舩引, 浩平 and Yoshinori, Okuno and Naoki, Matayoshi and Yushi, Terui and Kaoru, Wakairo and Koki, Hozumi and Hamaki, Inokuchi and Kohei, Funabiki}, month = {Jan}, note = {航空宇宙技術研究所では,航空機の航法・誘導・制御技術やヒューマン・ファクタ等に関する研究,ならびに航空機搭載用機器の運用評価等を行うための実験環境として,多目的実証実験機MuPAL (Multi-Purpose Aviation Laboratoryの略)プロジェクトを推進してきた。三菱式MH2000A型ヘリコプタを母機とする実験機はMuPAL-ε(ミューパル・イプシロン)と名付けられ,実験用システムの設計開発や改修工事を終えて2000年3月に完成した。MuPAL-εにはDGPS/INS(ディファレンシャルGPSと慣性航法装置の複合システム)やホバリング状態でも正確に機能する超音波対気速度計などのさまざまなセンサが搭載されており,機体の飛行状態を高精度に計測することができる。また,研究者が表示内容を自由にプログラムできる実験用ディスプレイがコクピットの計器板に装備されているほか,外視界を記録するためのビデオカメラ等も搭載されている。フライ・バイ・ワイヤ化された固定翼実験機のMuPAL-αとは異なり,MuPAL-εの操縦系統は母機の機械式リンケージのままであるが,自動飛行制御装置(AFCS)のソフトウェアを変更することにより,限られた範囲においてではあるが可変安定機能も実現されている。本資料は,これらの実験用システムの機能および仕様の詳細についてまとめたものである。, The National Aerospace Laboratory of Japan has developed a new research helicopter, MuPAL-ε, which is designed to flexibly meet the requirements of flight testing in the fields of helicopter guidance, navigation, and control, especially pilot-vehicle interfaces. MuPAL-ε is based on a Mitsubishi Heavy Industries MH2000A and is equipped with four systems for supporting research experiments:a data acqulsition system that provides extensive flight data; a cockpit display system driven by a high-performance graphics computer that enables researchers to experiment with various types of display; a video recording system that captures external views to allow image processing technology to be applied to helicopter navigation ; and a variable stability system that realizes different dynamic responses to pilot control inputs. Installed sensors include a hybrid DGPS/INS that povides highly accurate navigation data, and an ultrasonic velocimeter that can measure 3-axis airspeeds even in the hover. This paper describes the detailed design of these experiment systems., 資料番号: NALTM0764000, レポート番号: NAL TM-764}, title = {実験用ヘリコプタMuPAL-εの開発}, year = {2002} }