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アイテム
人間パイロットモデルを利用した手動制御系の一評価法
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/44868
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/448689053d47e-900f-4d19-aa7d-db788febf8ff
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||||||
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公開日 | 2015-03-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 人間パイロットモデルを利用した手動制御系の一評価法 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
その他のタイトル(英) | ||||||||||
その他のタイトル | An Analytical Evaluation Method of Manual Control System Utilizing Human Pilot Models | |||||||||
著者 |
田中, 敬司
× 田中, 敬司
× TANAKA, Keiji
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著者所属 | ||||||||||
航空宇宙技術研究所計測部 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Instrumentation and Control Division, National Aerospace Laboratory(NAL) | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory(NAL) | |||||||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所報告 en : Technical Report of National Aerospace Laboratory TR-613 巻 613, p. 29, 発行日 1980-06 |
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抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 航空機と人間パイロットとで構成される手動制御系の一評価法を提案し,その妥当性を検討した。本評価法は,制御の目的からパイロットが注目すべき周波数が決定されること,及びパイロットによる手動制御系の評価が閉ループ系の安定度とそれに要したパイロットの補償制御特性とで決定されることを前提として構成される。本評価法が従来の実験結果と一致することが明らかになった。本評価法には,評価すべき制御対象から抽出するパラメータが少く簡便に使用できること,制御対象が不安定系であっても適用できること,さらにパイロットの制御特性を推定できること等の利点がある。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | An analytical evaluation method of a manual control system, which consists of an aircraft and a human pilot, is proposed and examined in this paper. The method is constructed by assuming that the control mission determines the critical frequency the pilot should take notice of, and that the degree of closed-loop stability and the human compensation required for obtaining the stability determine the subjective human evaluation. As a result, a simple evaluation chart is presented on the basis of various tracking data concerning human compemsatory dynamics. The chart is in good accord with existing experimental results. The method has the following advantages: the simplicity of the method means that only two typical controlled element parameters need to be evaluated; there is applicability to unstable controlled elements; the controllability limits of manual control can be predicted; and it is possible to estimate human compensatory dynamics. The method can be applied to a wide variety of problems of single-loop manual control. | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0389-4010 | |||||||||
資料番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 資料番号: NALTR0613000 | |||||||||
レポート番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | レポート番号: NAL TR-613 |