@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00044927, author = {古浦, 勝久 and 津田, 尚一 and 荒井, 功恵 and 梶川, 實 and KOURA, Katsuhisa and TSUDA, Shoichi and ARAI, Katsuyoshi and KAJIKAWA, Makoto}, month = {May}, note = {軌道・姿勢制御用スラスタと展開型太陽電池板(パドル)を有する三軸姿勢制御衛星においては,スラスタのプルームがパドルに衝突し,擾乱トルク(プルームトルク)が発生する。プルームトルクの理論的推定方法を確立し,プルーム・インピンジメント・トルク・シミュレーション用ソフトウェアPITSを開発した。我が国の実験用中型放送衛星(BS)のプルームトルク・データとPITSによるBSプルームトルク結果を比較した。ロールトルクに部分的不一致がみられるが,ロール,ピッチ,ヨートルク共に,全体的に良好な一致を示す。本理論モデルによりBSのプルームトルクはほぼ推定できるから,PITSは今後開発される三軸姿勢制御衛星のプルームトルクの推定に有用であると思われる。, For a three-axis-stabilized satellite with reaction-control thrusters and extended solarcell paddles, the thruster-exhaust-plume impingement on the paddle causes a plume-impingement disturbance torque. A method of theoretical estimation of the plume torque is established and the PITS (plume-impingement torque simulation software) is produced. The plume torque obtained by the PITS is compared with the plume-torque data of the Japanese medium-scale broadcasting satellite for experimental purpose (BS). The roll, pitch, and yaw torque indicate resasonable agreement with the BS data, although the roll torque is in partial disagreement. Since the present theoretical model can reasonably estimate the BS plume torque, the PITS may be available for plume-torque estimation in forthcoming three-axis-stabilized satellites., 資料番号: NALTR0670000, レポート番号: NAL TR-670}, title = {三軸姿勢制御衛星のスラスタプルーム・インピンジメントによる擾乱トルク}, year = {1981} }