@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00044942, author = {進藤, 重美 and MAITA, Masataka and SHINDO, Shigemi}, month = {Oct}, note = {外部上面吹出し(USB)方式は,短距離離着陸(STOL)機の高揚力システムに於ける有力な方法の一つであるが,これは推進用ターボファンエンジンの排気を,その下流に装備した翼/フラップの上面にそって吹き出して下方に偏向し,低速時の揚力の増加を得るものである。騒音問題から言うと,これに因り一般のCTOL機には生じて居ない排気ジェットと翼/フラップとの干渉による高揚力システムからの新たな騒音発生をもたらす。今後の騒音規制に適合する騒音低減化技術の確立のためには,高揚力システムからの騒音特性を把握し,その騒音発生及び伝播メカニズムを解明することが重要課題である。これらは複雑なメカニズムを呈して居り,正確な理論的予測を困難にしているが,本研究に於いては,USB方式高揚力システムの8%スケールモデルを用いて,実験的にその騒音特性を明らかにした。又USB方式高揚力システムからの騒音が,翼面上の排気ジェット流の特性に関連し,従ってこれを決定付ける高揚力システムの幾何形状に依存することを示し,排気流れの可視化を行ない,排気ジェット特性パラメーターαs.p.を新しく定義,導入し,乱れのレベル及び騒音レベルとの定量的な関係を明らかにした。これらの基礎データをもとに,USB方式高揚力システムの低騒音への最適化及び騒音低減化のための基本的概念を示し,これら低減化方法の評価を行なった。, The acoustic characteristics of the external upper surface blowing(USB) concept of a powered high lift system(PHLS) were studied experimentally using an 8% scale static cold flow model. Observations of exhaust jet flow attachment and spreading characteristics on wing/flap surface were also carried out using several flow visualization techniques. Noise reduction data were obtained by optimizing basic jet nozzle-wing/flap structural geometries for the lowest noise. Among the associated parameters which define USB-PHLS configurations, (I)the location relative to wing/flap and the shape of the exhaust jet nozzle and (II) flow attachment devices are important parameters. Flow characteristics dependence on these parameters and PHLS noise were also obtained. From far-field noise spectra, OASPL dependence on jet velocity and coherence across near field surface pressure, it was concluded that the flap trailing edge noise was the most predominant noise source. Several acoustically treated flaps and serrated trailing edge design techniques were applied to attenuate edge noise., 資料番号: NALTR0685000, レポート番号: NAL TR-685T}, title = {Aerodynamic Noise Generated by Jet-Wing/Flap Interactions of the External USB Configuration of STOL Aircraft [I]8%-Scale Cold-Flow Model Analysis}, year = {1981} }