WEKO3
アイテム
フロンガス環状振動翼列風胴設備とその特性
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/45070
https://jaxa.repo.nii.ac.jp/records/450702ab163c1-b435-4a36-b83f-4224cc8722fd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | テクニカルレポート / Technical Report(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | フロンガス環状振動翼列風胴設備とその特性 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||||
資源タイプ | technical report | |||||||||
その他のタイトル(英) | ||||||||||
その他のタイトル | Characteristics of Controlled-oscillating Annular Cascade Test Facility with Freon Gas | |||||||||
著者 |
小林, 紘
× 小林, 紘
× KOBAYASHI, Hiroshi
|
|||||||||
著者所属 | ||||||||||
航空宇宙技術研究所航空機公害研究グループ | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Noise and Emission Research Group, National Aerospace Laboratory(NAL) | ||||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 航空宇宙技術研究所 | |||||||||
出版者(英) | ||||||||||
出版者 | National Aerospace Laboratory(NAL) | |||||||||
書誌情報 |
航空宇宙技術研究所報告 en : Technical Report of National Aerospace Laboratory TR-812 巻 812, p. 21, 発行日 1984-05 |
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | ジェットエンジンの大型化,軽量化,高圧力比化に伴い,ファン,圧縮機等のターボ機械の翼列翼の空力弾性問題は重要な研究課題となってきている。この問題を解明するため,実機条件に近い環状翼列であり,高マッハ数(M=1.4),高無次元振動数(K=1.2)の条件を満し,加えて,16枚の翼列翼を一定振幅,一定翼間振動位相差で最高500Hzまで正弦的な強制捩り加振出来る装置を内蔵したフロンガス環状振動翼列風胴を設計・製作した。そして,一連の試験によって,本風胴は,上述の仕様条件を満し,ターボ機械の翼列翼の空力弾性問題の研究に必要な特性を有することが明らかとなったので,この風胴の特性について報告する。 | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Recently, the trend towards ever greater mass flow or small diameter in turbomachines has lead to high flow velocities and to slender blades. Therefore, it is likely that the problem of aeroelastic phenomena, namely flutter and forced vibration, will increase in significance in the fan stage of turbofan engines and the last stage of industrial turbines. To clarify aeroelastic phenomena of cascade blades, the annular test facility was designed and constructed at NAL, where all 16 blades in annular cascade can be harmonically oscillated by a mechanical oscillatory system in a torsional mode at frequencies up to 500Hz with constant amplitude and interblade phase angle. Freon gas is used as a working fluid to simulate actual high Mach number and high reduced frequency in cascade flutter. By a series of experiments, it was made clear that this annular test facility satisfied the characteristics necessary for the study of aeroelasticity in turbomachinery at Mach numbers up to 1.4 and reduced frequencies up to 1.2. | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0389-4010 | |||||||||
資料番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 資料番号: NALTR0812000 | |||||||||
レポート番号 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | レポート番号: NAL TR-812 |