@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00045407, author = {田中, 敬司 and 川原, 弘靖 and 松本, 甲太郎 and 増沢, 秀穂 and TANAKA, Keiji and KAWAHARA, Hiroyasu and MATSUMOTO, Kotaro and MASUZAWA, Hideo}, month = {Apr}, note = {知能型コックピットにおいては,機体状況をコンピュータでモニターし,マニュアルなどの知識ベースと比較照合した結果や,また運航上必要な数値や制約条件等を統合表示することが可能となる。また,通常操作,作業手順,不具合発生時の操作,状況分析等におけるパイロットの判断に有効な支援情報を呈示することも可能となり,これらによりパイロット・ワークロードの大幅な軽減が期待できる。この可能性を明らかにし,その具体化に当っての問題点を調べるため,低騒音STOL実験機「飛鳥」をモデルとし,将来のコックピットにおけるパイロットの手順的作業を支援することを目指したコックピット・アドバイザリ・システム(CAS)を人工知能手法を応用して構築し,実時間作動環境でシミュレータ評価実験を実施した。実験では,二人乗務を模擬した「飛鳥」のテストパイロットによる評価が行われた。CASを装備した通常手順でのエンジン始動からエンジン停止までのすべての離着陸操作及び種々の不具合発生時の操作を行い,CASのワークロードに及ぼす効果及び将来型コックピットにおける同システムの有効性について評価を行った。実験の結果,本システムがパイロットワークロードを軽減し,今後の操縦室での作業手順を改善できる有力な手段になり得ることなどが確認できた。, This paper describes flight simulation experiment of a cockpit human-interface system which monitors aircraft utility systems and provides timely displays of aircraft conditions, warmings, and suggestions of initial actions, as well as operational procedures. This "Cockpit Advisory System" is a kind of intelligent display which functions as a real-time flight manual. The current system was developed using the utility systems of "ASKA" a short take-off and landing(STOL) experimental aircraft of the National Aerospace Laboratory(NAL). The system has two displays controlled by a real-time expert system, i.e., one for conditions and procedures and the other for various messages. Two pilots participated in flight simulator tests in which various emergency situations were encounterd. Results indicate that the system 1)remarkably reduced pilot workload, 2)enhanced crew coordination and situation awareness due to looking at color graphic displays instead of reading written checklists, 3)created a different cockpit environment since reading checklists is not necessary, and 4)is especially useful for pilot training., 資料番号: NALTR1151000, レポート番号: NAL TR-1151}, title = {コックピット・アドバイザリ・システムのシミュレータ評価実験}, year = {1992} }