@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00045408, author = {塚野, 雄吉 and 稲垣, 敏治 and TSUKANO, Yukichi and INAGAKI, Toshiharu}, month = {Apr}, note = {イン・フライト・シミュレーションにおけるDLCの効果について報告する。まず速度-抵抗曲線のバックサイド領域で飛行するモデル航空機をフロントサイドで飛行する母機,すなわちイン・フライト・シミュレータを用いて模擬しようとするときDLCが不可欠の制御入力であることを解析的に明らかにした。この結果を実証するために可変安定応答実験機(VSRA)によって,バックサイド・モデル及びフロントサイド・モデルのそれぞれに対してDLC有り,無しのシステムの相違を比較・検討した。飛行試験の結果,バックサイド・モデルのシミュレーションにはDLCが必須の制御入力であるのに対し,フロントサイド・モデルに対してDLCを使わなくともモデルフォロ誤差は実用上許容できる程度に小さいことが確認できた。さらにバックサイド・モデルに対するVSRAの有効性を評価する一例として上空における模擬進入実験を行った。それらの結果を報告する。, Effectiveness of a direct lift controller(DLC)for in-flight simulation is discussed. A DLC device has been shown to be indispensable for in-flight simulation of backside operating models, hance quick-moving flaps were installed on the variable stability and response airplane(VSRA) of the National Aerospace Laboratory of Japan. After tailoring feedback/feed-forword gains, a model-following system was constructed to simulate backside-operating mother aircraft. Flight verification test results are included and indicate that a DLC is helpful but not required for simulating frontside-operating models, whereas it is mandatory to obtain acceptable model following erreors necessary to simulate backside-operating models. Flight test results for a simulated landing approach in the backside region are also presented., 資料番号: NALTR1152000, レポート番号: NAL TR-1152}, title = {DLCを用いたバックサイド・モデルのイン・フライト・シミュレーション}, year = {1992} }