@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00045411, author = {菊池, 正孝 and 尾池, 守 and 野坂, 正隆 and 渡辺, 義明 and KIKUCHI, Masataka and OIKE, Mamoru and NOSAKA, Masataka and WATANABE, Yoshiaki}, month = {May}, note = {LE-7ロケットエンジンの液体酸素ターボポンプ(OTP)に用いるヘリウムパージシールの耐久性能を改善する目的で,レイリーステップを有するカーボン製セグメントシールの研究を行った。5種類のシール材料の組合せを有する供試シールに対して,次のようなOTPを模擬した条件下で長秒時試験を実施した;ヘリウムパージ圧力範囲は0.3~0.8MPa,しゅう動速度範囲は52~105m/s。更に,シール試験結果と比較するために,シール材料の摩擦試験を行った。試験結果をもとに,シール面のトライボロジー的な性能に及ぼすシール試験条件の影響,カーボン材質の影響,ランナー硬質被膜材の影響及びMoS2潤滑被膜の効果について検討を加えた。その結果,カーボン製シール面上にMoS2スプレー被膜を施した供試シールと,Cr2O3プラズマ溶射被膜を有するランナーの組合せは,広範囲な試験条件下で十分な耐久性能を示すことが明らかとなった, A carbon segmented circumferential seal with Rayleigh steps, designed as a helium purge seal for the liquid oxygen turbopump of the LE-7 rocket engine, was experimentally studied to improve its durability over a wide range of operating conditions. Five combinations of sealing materials were tested for long durations using helium purged pressures from 0.3 to 0.8 MPa and speeds from 52 to 105m/s. Friction tests of the sealing materials were also performed to enable comparisons with the seal test results. The effects of the operating conditions and the use of carbon materials, hard coating materials on the runner and MoS2 lubricating films were examined to enable the tribological performance of the sealing surfaces. The test seal having a MoS2 lubrication film sprayed on the carbon sealing surface and a runner coated with a Cr2O3 plasma-sprayed film demonstrated sufficient durability over a wide range of operating conditions., 資料番号: NALTR1155000, レポート番号: NAL TR-1155}, title = {液体酸素ターボポンプ用カーボンセグメントシールの耐久性能}, year = {1992} }