@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00045427, author = {外崎, 得雄 and 甲斐, 高志 and 上田, 哲彦 and SOTOZAKI, Tokuo and KAI, Takashi and UEDA, Tetsuhiko}, month = {Jan}, note = {現在我が国では,雪氷滑走路面の摩擦係数測定に連続式と減速度式測定装置が公式な装置として使用されている。連続式測定装置は,測定は迅速であるが高価である。一方,減速度式測定装置は,安価で簡便な装置であるが,測定路面および測定車両に使用するタイヤに制限を受け,測定に多くの時間を要するなどの問題がある。そこで,一般車両に取り付けて,連続して迅速に雪氷路面摩擦係数を測定できる簡便な装置の開発を行った。, There has been a need to develop a simple measurement system which can continuously evaluate friction coefficients of a snowy and/or icy runway. A currently used standard proper ground-vehicle can measure continuously, but it is very expensive. On the other hand, a simple decelerometer on a common car with limited types of tires is used at airports where heavy snow is uncommon, but it cannot measure continuously. In response to the requirement, a new system that is easily installed on a usual car was developed, enabling the quick and continuous measurement of friction coefficients of snowy and/or icy runways., 資料番号: NALTR1443000, レポート番号: NAL TR-1443}, title = {雪氷滑走路面摩擦係数測定装置の開発}, year = {2002} }