@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00046300, author = {上野, 篤史 and 牧野, 好和 and 佐藤, 一成 and 三友, 俊輝 and 磯, 英雄 and 三浦, 哲晋 and 高谷, 亮太 and Ueno, Atsushi and Makino, Yoshikazu and Sato, Kazushige and Mitomo, Toshiteru and Iso, Hideo and Miura, Noriyuki and Takaya, Ryota}, month = {Feb}, note = {超音速旅客機の機体/推進系統合設計の成立性を評価するため、株式会社SUBARUと共同で風洞試験技術の検討を行った。ここでは推力-抗力収支計算の高精度化に取り組み、スピレージ抵抗等の推進系統合に伴う付加抵抗を高精度に計測する手法を検討した。この結果、スピレージ流量を調整するための流量調整プラグの形状や、インテークダクトの内部抵抗補正に必要となるダクト出口面の総圧レークの配置等に対する知見が得られた。また必要に応じ、風洞試験計測では取得しきれない圧力の分布情報をCFD解析結果で補うことが有効であることを示した。本資料では得られた知見を中心とし、共同研究で実施した超/遷音速風洞試験の成果をまとめる。, Propulsion/airframe integration (PAI) is one of the key technologies to realize an environmentally friendly and economically viable supersonic transport. Japan Aerospace Exploration Agency has studied engine/nacelle layout to improve cruise efficiency and to reduce sonic boom loudness. For the validation of PAI design, wind tunnel test technique is studied through the joint research with SUBARU CORPORATAION. In this study, ''Thrust-Drag Bookkeeping'' is focused on, and additional drags caused by PAI, such as the spillage drag, are measured. Through supersonic and transonic wind tunnel tests, knowledge on improvement of measurement accuracy was obtained. This report summarizes results obtained in the joint research., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA1930017000, レポート番号: JAXA-RM-19-007}, title = {超音速旅客機の機体/推進系統合設計のための空力特性評価技術}, year = {2020} }