@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00047375, author = {柳原, 正明 and YANAGIHARA, Masaaki}, month = {Feb}, note = {航空技術開発の初期段階から最終段階まで,コンピュータにより運動方程式を解くことで行われる飛行シミュレーションが重要な役割を持つ.近年,そのための汎用プログラムが簡単に手に入る時代になっているが,研究開発を目的としてシミュレーションを行う場合には,その内容を十分に理解し,自らシミュレーションプログラムを構築することも重要であると考える. 本稿は,そのような場合の助けになるよう,近距離飛行を行う旅客機などを対象とした地球平面モデルに基づく飛行シミュレーションと,大陸間飛行を行う航空機や宇宙往還機を対象とした地球回転楕円体モデルに基づく飛行シミュレーションの演算アルゴリズムについて纏めたものである., From the initial stage to the final stage of aviation technology development, flight simulation performed by solving the equation of motion with a computer plays an important role. In recent years, general-purpose programs for that purpose have become easily available, but when performing simulations for the purpose of research and development, it is important to fully understand the contents and build the simulation program by oneself. To help in such cases, this memorandum provides a flight simulation algorithm based on a flat earth model such as for aircraft flying short distances, and those based on a spheroidal earth model that targets aircraft flying between continents, space transportation systems, and so on., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA2030021000, レポート番号: JAXA-RM-20-006}, title = {飛行シミュレーションアルゴリズム}, year = {2021} }