@misc{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00047775, author = {中渡瀬, 竜二 and 八田, 真児 and 上田, 裕子 and 斉藤, 賢爾 and 花田, 俊也 and 馬奈木, 俊介 and NAKAWATASE, Ryuji and HATTA, Shinji and UEDA Okada, Hiroko and SAITO, Kenji and HANADA, Toshiya and MANAGI, Syunsuke}, month = {Aug}, note = {第9回スペースデブリワークショップ (2021年2月24-26日. 宇宙航空研究開発機構調布航空宇宙センター(JAXA)(CAC), オンライン会議), 調布市, 東京, The 9th Space Debris Workshop (February 24-26, 2021. Chofu Aerospace Center, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(CAC), Online meeting), Chofu, Tokyo, Japan, 宇宙ゴミ問題は長期的なグローバルアクションの大切さ及び不確実性の大きさから気候変動と同様の特徴がある.PMD90%実行+ADR5~10 機/Year が低軌道環境維持に必須であることがIADC の取り組みによって明らかにされている.しかし、PMD は実行率が十分に上昇せず、ADR についてはコストの捻出方法が見通せない.技術力の問題もあるが、経済的側面が非常に大きい.過去の経済的側面からの取り組みは、他の環境問題からのアナロジーが多く、体系的とは言い難い.一方、環境経済学はミクロ経済学の一分野として急速に適用範囲が拡大している学問体系であり気候変動のIPCC 等において中心的な役割を担っている.そこで本発表では、この考え方を元に、国際的にデブリ問題並びにPMD とADR のコストの位置づけを明らかにする.そして、各国が国際的に受け入れられる制度枠組みに要求される課題を検討する., Space debris is an emerging global environmental problem. PMD of 90% and ADR of 5 to 10 every year is required for maintaining the status of LEO. Fulfillment rate of PMD is, however, still in unsatisfied level and its associated cost of ADR is unclear. This provides the challenge from both of technology and economics. Previous studies on economics of space debris are mostly analogy from environmental problems on the earth. Environmental economics, holding two Nobel Prize winners, can potentially provide key tool to understand this problem. In this study, we provide how environmental economics merits on understanding and solving debris problem including cost of PMD and ADR. Finally, we discuss requirements for economic scheme which are acceptable in international space scene., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA2130003014, レポート番号: JAXA-SP-21-001}, title = {Overview of Space Debris from Economics}, year = {2021} }