@techreport{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00048277, author = {安岡, 哲夫 and 青木, 雄一郎 and 佐々木, 一仕 and 豊澤, 崇文 and 杉本, 直 and 中村, 俊哉 and YASUOKA, Tetsuo and AOKI, Yuichiro and SASAKI, Kazushi and TOYOSAWA, Takafumi and SUGIMOTO, Sunao and NAKAMURA, Toshiya}, month = {Jan}, note = {本研究では、自動積層装置を用いて薄層プリプレグテープのステアリング積層試験を行い、致命的な欠陥なくレイアップ可能な限界ステアリング半径を評価した。限界ステアリング半径は1/2 インチトウで最小半径11 m、1/4 インチトウで最小半径3 m であった。この値は通常厚さのプリプレグテープよりも大きく、薄層プリプレグテープは通常厚さのそれよりもステアリング可能な曲率半径が制限されることが明らかとなった。レイアップされたテープには、wrinkle 等の一般的な欠陥が観察されたことに加え、tow pull up とsheared fibers が同時的に発生しテープが潰れた状態の欠陥が観察された。また限界ステアリング半径を小さくするためには、ヘッドスピードは遅くする方がよいが、コンパクションフォースは最適値があることが示された。, In this study, steering layup tests of thin ply prepreg tapes were conducted using automated fiber placement for evaluating limit steering radius that can be laid up without fatal defects. The minimum steering radius of 1/2'' tow was 11 m and that of 1/4'' tow was 3 m. These values were larger than those of normal thickness prepreg tapes, indicating that the steerable radii of thin ply prepreg tapes were limited compared to that of normal thickness tapes. In the layup tapes, common defects such as wrinkles were observed, and moreover a part of the tapes were crumpled due to simultaneous defect occurrences of tow pull up and sheared fibers. Furthermore, for minimizing the limit steering radii, layup speed should be slow down and compaction force should be set to an optimum value., 形態: カラー図版あり, Physical characteristics: Original contains color illustrations, 資料番号: AA2130017000, レポート番号: JAXA-RR-21-004}, title = {薄層プリプレグテープのステアリング積層限界に関する実験的評価}, year = {2022} }