Item type |
テクニカルレポート / Technical Report(1) |
公開日 |
2023-01-20 |
タイトル |
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タイトル |
アキシャルギャップモータによる液体ロケットエンジン電動ポンプへの可能性 |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Axial flux motor |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Single-shaft electric pump |
キーワード |
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言語 |
en |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Liquid Rocket Engine |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
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資源タイプ |
technical report |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20637/00049027 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
その他のタイトル(英) |
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その他のタイトル |
Possibilities for a liquid rocket engine electric pump using an axial flux motor |
著者 |
島垣, 満
木村, 俊哉
髙田, 仁志
SHIMAGAKI, Mitsuru
KIMURA, Toshiya
TAKADA, Satoshi
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著者所属 |
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宇宙航空研究開発機構研究開発部門第四研究ユニット(JAXA) |
著者所属 |
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宇宙航空研究開発機構研究開発部門第四研究ユニット(JAXA) |
著者所属 |
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宇宙航空研究開発機構研究開発部門第四研究ユニット(JAXA) |
著者所属(英) |
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en |
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Research Unit Ⅳ, Research and Development Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) |
著者所属(英) |
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en |
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Research Unit Ⅳ, Research and Development Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) |
著者所属(英) |
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en |
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Research Unit Ⅳ, Research and Development Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) |
出版者 |
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出版者 |
宇宙航空研究開発機構(JAXA) |
出版者(英) |
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出版者 |
Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) |
書誌情報 |
宇宙航空研究開発機構研究開発資料
en : JAXA Research and Development Memorandum
巻 JAXA-RM-22-004,
p. 1-10,
発行日 2023-01-20
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抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
3次元的な磁気回路を持つアキシャルギャップモータは、ラジアルギャップモータに比較して高効率である。故に、アキシャルギャップモータは、高効率化により高出力密度化にもつながるため、小型軽量化としてメリットがある。著者らは、従来のターボポンプ式ロケットエンジンよりも簡素な構成となる電動ポンプ式ロケットエンジンの研究を進めているが、アキシャルギャップモータを用いた推進剤供給一軸式電動ポンプを電動ポンプ式エンジンに適用することでエンジンシステムのより簡素化、軽量化を期待している。そこで適用に際しての技術課題の抽出と技術検討を実施してきた。その技術課題の一つとして、アキシャルギャップモータは、軸方向にロータとステータとの間に隙間を有す形式であるので、隙間変化が生じた場合のモータトルクへの影響が挙げられる。このJAXA-RM では、モータ軸方向変位が生じた場合のトルク挙動について解析的にフォーカスした。その結果、軸受で想定する軸受システム移動分の変位程度ではモータトルクに大きな変動を与えないことが分かった。 |
抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Axial gap motors with three-dimensional magnetic circuits are more efficient than radial gap motors. Therefore, the axial gap motor has the advantage of being small size and lightweight because its high efficiency leads to high power density. The authors are researching an electric pump rocket engine, which has a simpler configuration than the conventional turbopump rocket engine. It is expected that the engine system will become simpler and lighter by applying it. Therefore, we have extracted the technical issues and conducted technical studies on the application. One of the technical problems is that the axial gap motor has a gap between the rotor and the stator in the axial direction, so the influence on the motor torque when the gap changes. This JAXA-RM focused analytically on the torque behavior when axial displacement of the motor occurs. As a result, it was found that the motor torque does not change greatly with the displacement of the bearing system movement assumed in the bearing. |
内容記述 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
形態: カラー図版あり |
内容記述(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Physical characteristics: Original contains color illustrations |
ISSNONLINE |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
2433-2224 |
著者版フラグ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
資料番号 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
資料番号: AA2230015000 |
レポート番号 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
レポート番号: JAXA-RM-22-004 |