Item type |
会議発表用資料 / Presentation(1) |
公開日 |
2023-02-28 |
タイトル |
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タイトル |
Orbital Fragmentation of Insulator from H-2A Launch Vehicles |
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言語 |
en |
言語 |
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言語 |
eng |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_c94f |
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資源タイプ |
conference object |
ID登録 |
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ID登録 |
10.20637/00049205 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
その他のタイトル |
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その他のタイトル |
H-2A 断熱材の軌道上剥離・飛散について |
著者 |
加藤, 明
KATO, Akira
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著者所属 |
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加藤技術士事務所 |
著者所属(英) |
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en |
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Kato Professional Engineer’s Office |
出版者 |
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出版者 |
宇宙航空研究開発機構(JAXA) |
出版者(英) |
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出版者 |
Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) |
書誌情報 |
p. 361-372,
発行日 2023-02-28
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会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
第10回スペースデブリワークショップ (2022年11月28-30日. 主催: 宇宙航空研究開発機構研究開発部門(JAXA), 宇宙航空研究開発機構調布航空宇宙センター(JAXA)(CAC)), 調布市, 東京 |
会議概要(会議名, 開催地, 会期, 主催者等)(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
The 10th Space Debris Workshop (November 28-30, 2022. Organizer: Research and Development Directorate, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), Chofu Aerospace Center, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)(CAC)), Chofu, Tokyo, Japan |
抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
世界の衛星調達市場及びロケット打上げサービス市場において、環境に配慮した機種を選択するよう格付けを行うシステムが適用されつつある。その中で、我が国のH-2A ロケットは軌道上破砕を複数回発生させているものとして低い評価を受けつつある。世界のロケットの中には残留推進剤の爆発などにより多数の破片を発生させているロケットがあるが、H-2A に関しては残留推進剤による爆発は起こしたことが無いにもかかわらず低い評価となっている。その原因は第二段機体の極低温推進剤タンクを覆っている断熱材の剥離であると考える。同様の現象は米国のDELTA-4 でも発生しているとみられる。ここではその根拠を剥離破片の軌道データから示す。世界市場に向けてH-2A 及び次期H-3 ロケットの打上げサービスの基本的販売促進戦略の一環としてこの問題の原因を公表し、改善に真剣に取り組み、世界に発信することが必要と考える。 |
抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
In the world satellite procurement market and rocket launch service market, a rating system is being applied to select environmentally friendly models. Among them, Japan's H-2A launch vehicle is given a low rank because of causing multiple orbital break-ups. Among the launch vehicles in the world, there are vehicles that generate many fragments due to explosions of residual propellants, etc., but the H-2A is ranked low even though it has never caused an explosion due to residual propellants. I believe that the cause of the H-2A's fragmentation is peeling of the insulators covering the cryogenic propellant tanks of the second stage. A similar phenomenon appears to have occurred at DELTA-4 in the United States. Here, the technical ground for this insight is shown from the orbital data of the peeled fragments. As part of the basic sales promotion strategy for the H-2A and next-generation H-3 launch services for the global market, we believe it is necessary to disclose the cause of this problem, make serious efforts to improve it, and disseminate it to the world. |
内容記述 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
形態: カラー図版あり |
内容記述(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Physical characteristics: Original contains color illustrations |
著者版フラグ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
資料番号 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
資料番号: AA2230027032 |