@inproceedings{oai:jaxa.repo.nii.ac.jp:00005847, author = {碓井, 美由紀 and 國中, 均 and Usui, Miyuki and Kuninaka, Hitoshi}, book = {宇宙航空研究開発機構特別資料: イオン加速グリッド耐久認定用数値解析JIEDI(JAXA Ion Engine Development Initiatives)ツールの研究開発ワークショップ 2006年度報告書, JAXA Special Publication: Annual Report of Workshop on Research and Development of JIEDI (JAXA Ion Engine Development Initiatives) Tool for Numerical Evaluation of Ion Engine Grid Lifetime, FY2006}, month = {Mar}, note = {イオンエンジンの寿命を制限する要素にはイオン加速グリッドの損耗がある。その耐久認定には、実時間で数万時間級の耐久試験を行うという現状がある。しかし、今後のイオンエンジンを用いたミッションにおいて、耐久性の向上化、長寿命の要求などの進展により、このような長時間試験は現実的ではない。そのため、今後は実時間試験は数千時間級にし、数値寿命予測と合わせた耐久認定方法が提案されている。本研究では、実際に2万時間耐久試験を行ったイオン加速グリッドの損耗形状測定を行い、断面形状特性、周方向角度に対する半径特性について報告をする。, In the development of Ion Engine System, life prediction method by numerical calculation is suggested. To compare the numerical prediction with the experimental data, we measured the decel grid after an endurance test for 20,000 hours. The center hole of this grid has symmetrical property, and in the downstream side, grid holes have hexagonal geometry., 資料番号: AA0063329004, レポート番号: JAXA-SP-06-019}, pages = {28--31}, publisher = {宇宙航空研究開発機構, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA)}, title = {イオン加速グリッドの損耗形状測定}, volume = {JAXA-SP-06-019}, year = {2007} }